SVEMO på väg mot en pudel?

Ingen speedwayintresserad har väl missat dramat och debatten som blossat upp kring de nya ljuddämparna som skulle ha introducerats i de tre största ligorna samt GP-serien i år. Så har det dock inte blivit, mycket på grund av att förarna inte är nöjda med dem. Dels kan de skada motorerna på diverse sätt, samt utsätta föraren för ännu större fara än han redan utstår, samt lättare överhetta och öka risken för brännskador. Man skulle helt enkelt kunna säga att teknologin är lite för ung och bör inte sättas in förens den är så pass förfinad att förarna känner sig bekväma med de nya dämparna. Detta är något man tagit till sig i den polska och engelska ligan, samt Grand Prix-serien , där man istället siktar på att introducera de nya ljuddämparna på stor skala först nästa år.

Men sedan har vi då Sverige, där SVEMO har gått emot strömmen och insisterat på att dessa ljuddämpare ska vara standard i Elitserien redan i år till varje pris. Och med varje pris menar jag att man trots mycket högljudda protester från både förare och lagledare har vidhållit med vad som nästan bara kan kallas för ren och skär tjurskallighet att ljuddämparna ska vara införda vid serie starten om knappt en vecka. Det hela kulminerade när SVEMO:s Bertil Bergström intervjuades av SVT och sa att enligt de uppgifterna de hade fått så skulle det inte vara några problem med de nya ljuddämparna (antar att alla som sa att det faktiskt var problem ljög) och därför kunde man inte backa nu. Han sa även att förarna egentligen inte hade någon ursäkt för att nu i sista minuten komma och klaga eftersom de visste vad som gällde. Slutligen sa han att i nuläget fanns det inget som skulle kunna få dem att ändra sitt beslut.

Svar på tal kom dock illa kvickt från ingen mindre än en förare själv; Eric Andersson. Han började med att säga att han vägrar köra i Sverige, följt av ett skrivet svar på vad Bergström sagt i intervjun. Andersson går igenom det punkt för punkt och klargör situationen ur en förares perspektiv och gör ett mycket, mycket bra ”case” för sig själv och andra förare. Erics fulla svar finns att läsa här. Han var inte den enda som hade uttalat sig negativt. Även Andreas Jonsson har protesterat högljutt, dels på sin egen blogg men också i en artikel i Aftonbladet där han får medhåll från många förare, inklusive Jason Crump. Slutligen har det dragits igång en namninsamling i protest mot SVEMO:s beslut som undertecknats av många andra förare, lagledare och supporters.

Nu tycks det dock som om SVEMO är på väg att göra en pudel. Imorgon kväll ska man sammanträda och försöka fatta en nytt beslut, vilket troligen lär resultera i en dispens för de gamla ljuddämparna även i Elitserien. Aningen patetiskt kan man tycka, framför allt eftersom man verkligen gick ut och sa att beslutet mer eller mindre var skrivet i sten. Man säger att anledningen är att man nu fått in en skriven rapport som pekar ut säkerhetsriskerna med den nya dämparen och att säkerheten självklart är något man måste värna om. Jag kan hålla med om det, men jag tycker verkligen det är aningen svinigt att ha mer eller mindre ignorerat förarnas många verbala protester och sedan lägga fram det hela som att säkerhetsfarorna är helt ny information när förarna sagt detta gång på gång.

Personligen sätter jag mig på tvären mot de nya ljuddämparna. Inte för att nödvändigtvis gillar ljudet som det är nu, min värdering av sporten står inte och faller med ljudnivån och antalet människor med öronproppar. Jag är emot dem på grund av att förarna säger att de inte känner sig trygga med dem i nuläget. Det är i slutändan förarna som riskerar liv och lem för att tjäna sitt levebröd, men också för att underhålla oss. De är ryggraden för hela sporten, det är dem dessa beslut drabbar och det är dem man bör lyssna på i sådana här frågor. När man börjar ignorera deras protester undrar jag om man aktivt jobbar emot dem eller om man bara inte vill vika ner sig för att man tycker det är skämmigt. Oavsett tycker jag att det är förarnas röster och deras säkerhet som väger absolut tyngst. Visst, de nya ljuddämparna kanske sänker volymen aningen, men det låter som en mycket klen ursäkt om det nu skulle ske en allvarlig olycka som följd av att man vägrade ta bort de nya dämparna. Ingen tjänar på att tvinga folk att använda dem innan teknologin är finslipad, och jag får säga att jag helt enkelt inte tycker det är värt riskerna.

Jag vet inget om motorer, jag vet inget om ljuddämpare och jag vet inget om banor, men jag vet hur jag vill ha min speedway: skadefri och med förare som kan köra utan att behöva frukta för sina liv i onödan.

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>