Inför GP 2010 (4/4)

Sedan 2006 har Tomasz Gollob haft en uppåtgående trend. Från åtta, till, fyra, till, trea, till tvåa. För varje säsong som gått har vi sett Gollob se säkrare och säkrare ut, så pass så att man nu kan kalla honom den mest underhållande och smartaste föraren i Grand Prix serien. Hans körstil är ett hett samtalsämne kring matbordet när familjen Persson är samlade, och vi slutar aldrig förundras av denne mannens kreativitet och otroliga reflexer. Han kör som om han körde i slow motion, han ser luckor och spår man inte trodde fanns och använder dem på ett sådant sätt att han får det att se lätt ut. Ingen annan har ett sådant öga för racing som Gollob. 2009 var troligen hans bästa säsong någonsin. Detta var året han visade att han besitter en stabilitet som få och faktiskt kan göra sig rättvisa på i princip vilken bana som helst. Det hör inte till vanligheten att vi ser en förare nå en peak när han ska till att fylla 39, men Gollob tycks ha gjort just detta, och ses nu mycket välförtjänt som en av de absolut hetaste kandidaterna till ett guld 2010. Detta förutsätter dock att han kan hålla sig skärpt hela säsongen och inte lacka ur helt som han har en tendens att göra ibland (som när han parkerade sin cykel på startlinjen i den sista deltävlingen förra året). Dessa utbrott är förvisso ganska få, men när de väl händer kan de verkligen sabba en hel tävling för Tomasz. Oavsett detta kan man inte förneka hans storhet. Han är en av de mest rutinerade förarna i hela världen, han är i och med Leigh Adams avsked den överlägset bästa teknikern i hela GP-serien och hans formkurva får som sagt fortfarande uppåt. Gollob sägs vara den bästa föraren genom alla tider som ännu inte tagit ett guld. I år kan mycket väl vara året han faktiskt tar hem det, och som den officiella GP-sidan skrev; bara en dåre skulle satsa emot honom nu.

2009 tilldelades Gollob (eller var delaktig i):
GP: Kvällens ”Klippa” (x2), Kvällens besvikelse (x2), Kvällens ”Vafan?”, Kvällens ”Kom igen”,
Övrigt: Årets hedersomnämnande (polacker), Årets tekniker

2009 fanns det en förare som alla andra ville vara. Denna förare var Jason Crump. Under mer eller mindre hela säsongen tycktes han nästan övermänsklig. I Elitserien gick det flera matcher innan han tappade en enda poäng, han tog kommandot om GP-serien redan efter andra omgången och var i final 7 av 11 gånger. Han var den klart bästa föraren i varje liga och även med ett redigt ”hajbett” som Jason själv kallade det kunde de andra förarna ta in det massiva försprång han skaffat sig i GP-serien. Som pricken över i:t är han nu den förare som vunnit flest GP tävlingar genom alla tider och den enda föraren från Australien som blivit världsmästare tre gånger. Inget snack om saken, Jason Crump var den enskilt bästa föraren 2009. Jason sa själv att mycket av hans framgång låg i att han nu funnit en trivsam balans mellan familjelivet och sitt tävlande, att han nu längtade till varje tävling och att han inte längre kände sig stressad av speedway. Just detta tyckte jag syntes. Han såg inte lika utsliten och utschasad som han gjorde under 2008 och jag tyckte man såg i hans ögon att han faktiskt trivdes bra mycket mer (och ingen annan förares ögon skvallrar så mycket som Crumps), fram till skadan, uppenbarligen. Av allt att döma kommer han troligen köra med samma taktik i år i jakten på sitt fjärde VM-guld. Kommer han då att lyckas? Han tycks ju ha alla förutsättningar, men jag kan inte riktigt skaka av mig känslan att han kanske inte får till det som han gjorde 2009. Han har aldrig tidigare lyckats försvara sitt guld och jag tror att många andra förare är redo att göra en ännu hårdare satsning för att komma upp i den absurt höga standard som Jason själv satte förra året. Jag tror med all säkerhet att vi kommer se Jason på podiet (han har trots allt varit där vartenda år sedan 2001), men huruvida han orkar hela vägen fram till ytterligare ett guld är väl lite mer tveksamt. Missförstå mig inte dock, Jason är en av mina klara favoritförare och jag önskar honom all lycka inför den kommande säsongen. Personligen skulle jag säga, med tanke på hans meriter, att han var den enskilt bästa föraren under förra decenniet. Ingen annan har hållit en så stadigt hög klass under alla de tio åren. Vi väntar nu med spänning på vad som väntar denne rödtott under det nya år tiondets första säsong.

2009 tilldelades Crump (eller var delaktig i):

GP: Kvällens ”Klippa” (x4), Kvällens besvikelse, Kvällens ”Vafan?”, Kvällens ”Hero of the Day”, Kvällens tabellvinnare, Kvällens insats
Övrigt: Årets australiensare, Årets manöver, Årets mest balanserade förare, Årets mest absurda speedwayartikel, Årets fotoögonblick, Årets förare (skrevs men publicerades aldrig på bloggen)

Det var hela startfältet det. Om mindre än två månader drar denna underbara serie igång igen och som så många gånger sagt tidigare tror jag vi har ett riktigt kanonår att se fram emot. Sällan har det känts så ovisst och öppet som det gör i år, en utmärkt förutsättning för en spännande säsong. Om mindre än två veckor kommer vi få vårt första ordentliga smakprov på vad några årets GP-förare går för. Vi kommer självklart ge er resultat samt tankar och kommentarer kring dessa tävlingar.

Inom en förhållandevis snar framtid kommer vi också dra igång en ”Inför-serie” med Elitserien som tema. Ha det gott till dess!

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>