Årets wildcards – Tre underpresterare och en Tai

När wildcards till en GP-säsong utnämns brukar man allt som oftast se en eller två förare som var med föregående säsong (inte ovanligt att de är debutanter) som man imponerades av och tycker de förtjänar en ny chans. Man brukar också se ett par förare som man tycker förtjänar en chans i världstoppen, juniorer som veteraner, även om de inte deltog i Grand Prix säsongen som gick. När jag tittar på hur wildcarden till årets säsong har delats ut kan jag inte skaka av mig känslan att det till viss del är för att man vet att dessa förare besitter potential men också till stor del ur ren sympati för förare som blev tagna på sängen av hur tufft motståndet 2009 var. Säga vad man vill om dem som förare, men det går inte att förneka att Fredrik Lindgren, Hans Andersen och Chris Harris presterade sämre än vi hade hoppats på (somliga mer än andra, uppenbarligen). Dessa tre gess nu en ny chans att ta sig vidare för egen kraft. Det när något av ett ”do or die”-läge för en del av dem. Fredrik Lindgren har ännu inte tagit sig vidare för egen kraft en enda gång och får nu sitt tredje wildcard. Detta har inte heller Chris Harris lyckats med, som nu erhåller sitt fjärde wildcard i rad. Med tanke på att oddsen för att få ytterligare ett kort går ner varje gång man får ett så är det sannerligen skarpt läge den här säsongen för bägge herrarna.

Jag tänkte gå igenom varje wildcards situation ungefär på samma sätt som jag gjorde med de förare som lämnat GP-serien, samt de utmärkelser de fick under förra säsongen. Jag börjar bakifrån och går uppåt enligt den uppställning som finns på speedwaygp.com.

Tai Woffinden
är det enda wildcardet som inte deltog under fjolårets säsong. Från att ha varit något av en doldis har han på senare dagar seglat upp som ett av brittisk speedways största hopp. Tai är blott 20 år gammal men sågs redan under 2009 som en av de (om in den) hetaste kandidaten att fylla hålet som Scott Nicholls kommer lämna efter sig i GP-serien. Tai är dock ingen främling för speedway på världsscenen och har vid ett antal tillfällen visat att han har kapacitet att kämpa med de allra största. Frågan är dock; är han redo för en hel GP-säsong? Personligen är jag lite småskeptisk. Det blir ett mycket stort steg för Tai att ta och jag är lite tveksam till huruvida han hunnit etablera en organisation som är stabil nog för att kunna hålla honom flytande en hel säsong. Jag tvivlar inte en sekund på att han kommer ge allt han har och lägga ner både kropp och själ i att göra hans debutsäsong i Grand Prix en succé, jag hoppas bara att det räcker till. Han kan kanske inte förvänta sig en topp åtta placering, men han har alla chanser i världen på att påbörja en klättring mot toppen.

2009 tilldelades Woffinden (eller var delaktig i):

Årets britt

Chris Harris får som bekant i år sitt fjärde wildcard och jag ska i ärlighetens namn säga att jag tycker inte att han borde fått det. Harris karriär har mer eller mindre stannat av helt efter Cardiff 2007, där han tog sin första och hittills enda GP-seger. Under sina tre fulla GP-säsonger har han slutat på 9:e, 13:e och i fjol 14:e plats. Hans körning tyder inte på att han är på väg uppåt och hoppet om att han skulle kunna leda brittisk speedway tillbaka till vad det en gång var är nu i princip ickeexisterande. Jag hade mycket hellre sett att detta wildcard hade gått till Lee Richardson som hade en kanonsäsong förra året. Så blev det dock inte, och Harris går in i 2010 med mer press på sig än någonsin. Kommer han kunna förvalta sin fjärde chans? Om inget drastiskt sker så tror jag inte han kommer nå en direktkvalificering. Inget i hans körning, varken i ligorna, GP eller lag-VM har indikerat att han utvecklats så pass att han kan ge sig in i den absoluta toppstriden. Konkurrensen lär dessutom vara ännu hårdare i år än 2009, någon som inte direkt talar till Harris fördel.

2009 tilldelades Harris (eller var delaktig i):
GP: Kvällens besvikelse, Kvällens ”Sten” (x2), Kvällens uppsving

Hans Andersen var i mina ögon den största floppen 2009. Efter mycket snack om hur det var dags för honom att ta ett VM-guld och hur han trodde att de gamla gubbarna skulle ha svårt att orka hela säsongen ut gjorde han en serie ordentliga plattfall, en serie som bröts då och då av en riktig kanontävling. Överlag var det dock inte någon imponerande säsong för Hans. Han saknade dels farten men framför allt så saknade han den bestämdhet som tidigare har varit hans signum. Han såg osäker och ofokuserad ut på banan och det hörde inte till ovanligheterna att han körde bort sig helt på egen hand eller gjorde misstag som man väntar sig av en junior, inte en av de mer rutinerade förarna i världen. Inför årets säsong säger sig Hans ha lokaliserat problemen från förra säsongen och att han ska göra allt han kan för att rätta till dem. Jag hoppas innerligen att det stämmer. Hans är en av mina absoluta favoritförare och det var framförallt därför det var smärtsamt att se honom misslyckas som han gjorde förra året. Om han kan stabilisera både sig själv och sina maskiner har han alla chanser att ta tillbaka sin topp 8 placering. Han är klart det wildcard som har mest att bevisa och om han nu ska ta det guld han pratat om så är det dags för en redig uppryckning.

2009 tilldelades Andersen (eller var delaktig i):

GP: Kvällens ”Uppstudsare, Kvällens besvikelse (x5), Kvällens ”Sten”, Kvällens ”Vafan?”, Kvällens guldstjärna, Kvällens uppsving (x3), Kvällens tabellvinnare, Kvällens tabellförlorare (x2)
Övrigt: Årets danska flopp, Årets ojämnaste förare, Årets ”Hjärtsnörp”

Även om Fredrik Lindgren avancerade en placering jämfört med 2008 så kände inte jag att vi såg någon jätteförbättring från hans sida. Samma problem som säsongen innan fanns kvar; mycket ojämn i sin körning och en mycket, mycket låg lägsta nivå. Han var inte långt ifrån att klara topp åtta, men med tanke på att han efter den första tävling låg allra högst upp och aldrig gjorde något större hopp uppåt efter det så känns det lite som att Fredrik inte riktigt räckte till för att ta vara på det mycket goda utgångsläget han hade. Därav inte sagt att Fredrik är en dålig förare, bara det att vi inte såg honom ta de steg framåt som vi hoppats på. 2010 ser det lite annorlunda ut, framförallt eftersom Lindgren äntligen tagit beslutet att börja köra på GM-motorer istället för Jawa. Han sa själv att något var tvunget att ske för att han skulle kunna utvecklas vidare. Jag håller med om detta till 100 %. Fredriks tidigare taktik och uppsättning tog honom inte framåt i den takt den ”borde” ha gjort och har börjat visa sina begränsningar. Man kan hoppas på att i och med motorbytet så kanske han kan lägga sig på en jämnare och högre nivå. Det lär det också krävas med tanke på vilka förare han möter kommande säsong. Läget är inte fullt så pressat för Lindgren som för Harris, men det börjar bli dags att visa att han kan ta sig vidare på egen kraft.

2009 tilldelades Lindgren (eller var delaktig i):
GP: Kvällens ”Klippa”, Kvällens ”Uppstudsare”, Kvällens besvikelse, Kvällens ”Sten”, Kvällens uppsving, Kvällens tabellförlorare (x3)

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>