Två tunga fall

Kvartsfinalerna är avklarade och vi kan nu konstatera att två av de stora favoriterna till guldet har trillat bort. Vi hade också ett par mäkta imponerande insatser från andra lag, men mer om det sen. Först vill jag snacka lite om lagen som stupade under gårdagens matcher, Dackarna och Västervik.

Så fel vi hade vi som tippade Dackarna som SM-guldvinnare. Det har gått rätt knackligt för dem hela säsongen med förare som inte levererat, ohälsosamt mycket omblandande i laget och en ojämn formkurva inom laget. Just ojämnheten känns som något som tyngt laget mer eller mindre hela säsongen. Förarna lyckades helt enkelt inte ha en bra kväll på samma gång. Om en fick en fullträff så var det i gengälld allt som oftast någon som föll igenom totalt. Jag har pratat många gånger om att Dackarnas stora svaghet har varit att de inte kunnat ta ”småpoängen”, något jag tyckte vi såg igår liksom många gånger tidigare. De får helt enkelt inte poäng övervikt tillräckligt ofta. Detta speglas också i tabellen, då laget hade klart sämst poängskillnad av de lagen som tog sig till slutspel (-22) poäng.

Detta är naturligtvis också en följd av att många av deras nyckelförare helt enkelt inte varit bra nog. Hur mycket jag än gillar Hans Andersen så kan man inte säga annat än att han underpresterat den här säsongen. Han hade ett par fina tävlingar men överlag så körde han klart sämre än vad många av oss förväntat oss. Han sänkte sitt snitt med över en och en halv poäng. Faktum är att nästan alla deras toppåkare sänkte sig. Hans gjorde det som bekant, Peter Karlsson sänkte sig rejält och även Fredrik Lindgren sänkte sig något. Andreas Jonsson höjde och andra sidan sitt. Tror klubben ska vara tacksamma för det eftersom han i princip är den enda som levererat säsongen rätt igenom och räddat laget från att floppa ännu hårdare än de gjorde. Kenneth Bjerre höjde i och för sig också sitt snitt, men jag tycker ändå hans prestation varit under all kritik. 6,14 är rätt lågt för att vara en GP förare.

Tycker också att det gjorts en hel del missar från lagledningens sida. Först och främst köpte man på sig mer förare n man hade användning för. Antar att det var för flexibilitet, men jag hoppas de inser att det är ingen förare som skriver på ett kontrakt för att inte köra. Och se vad som hände när de försökte vara flexibla. Hans blev överställd och blev sur. PK blev överställd och blev sur. Bjerre stod och stampade för att han inte fick köra, ja det var inte mycket gott det förde med sig, framför allt eftersom lagets poängskörd knappt gynnades överhuvudtaget. Jag tycker personligen att de borde bestämt sig för att antingen ta in Bjerre och släppa någon helt eller lämna laget från förra året intakt. Jag säger inte att det är en lätt uppgift att vara lagledare, men jag tycker ändå många uppenbara misstag gjorts från Dacke-ledningen. Dackarnas säsong får summeras som instabil och underväldigande. Många, inklusive jag själv var ganska säkra på att de skulle segla upp och vara med i guldkampen utan att stöta på något större motstånd och jag misstänker att lagledningen var rätt säkra på samma sak. Det blir tillbaka till ritbordet för nästa säsong.

Att Västervik föll ut efter kvarten känns inte fullt så överraskande som Dackarna, framför allt på grund av att de inte ens tog sig dit förra året. Sen fick de möta Vargarna, det troligen hemmastarkaste laget i hela serien, då utan Tomasz Gollob. Trots detta hade jag faktiskt trott att de skulle klara sig åtminstone en runda till, men det blev visst lite mycket för dem i slutändan. Jag får säga att jag har varit mäkta imponerad av Västervik under seriens gång och lägger nog mest skulden på att de inte klarade sig mot Vargarna på att deras toppar helt enkelt inte fick till det i Norrköping. Tror kanske det kan ha varit lite underskattning från deras sida gentemot Vargarna också, men det är självklart bara spekulationer så klart. Oavsett så är detta ett fall framåt för klubben, förhoppningsvis kan de göra några ”tweakningar” på sitt lag till nästa år och då ge sig in i guldstriden på allvar. Jag skulle gärna laborera ytterligare, men jag tycker helt enkelt inte det finns lika mycket att anmärka på som hos Dackarna. Detta är framför allt eftersom Västervik gjorde en riktigt bra grundomgång och det som fick dem att falla i finalen kändes mer som en engångsföreteelse än ett mönster man kunnat följa hela säsongen igenom.

Vidare då till de lag som faktiskt tog sig vidare. Vetlanda stod för en stor bedrift genom att spöa Indianerna utan Jason Crump. Det hela görs ännu mer imponerande när man har i åtanke att man valde att sätta in Peter Ljung istället för att köra riders replacement på Crump. Signaturen ”Roger” kommenterade på detta och frågade sig hur man ens kunde överväga att sätta in Ljung. Jag håller helt med, att byta ut Ljung mot Crump är som att byta en pansarkryssare mot en sketen eka. Och man kan ju se hur det gick också, Ljung tog en poäng på den bana han sägs vara bäst på. Tycker detta cementerar något som många av oss hävdat under nästan hela säsongen, han är helt enkelt inte bra nog för att köra i ett elitserielag. Hursomhelst är det bara att gratulera både Vetlanda och Indianerna, som bägge två avancerar till semifinal, Indianerna då som lucky loser.

Vargarna fortsätter att imponera och har gjort så hela säsongen, trots att deras enda GP-förare kör ganska underväldigande. Jag tycker deras största styrka ligger i deras bana. Dels att den är svårkörd för motståndarna men också att Vargarnas förare bemästrar den så fint som de gör. Det återstår att se om detta räcker nu när de ska ta emot Vetlanda nästa vecka. Lejonen gjorde också en riktigt fin insats när de spöade Dackarna borta, vilket jag antar egentligen var spiken i kistan för Dackarna. Oavsett så har Lejonen tagit sig i kragen något och ser ut at kunna bli heta kandidater till guldet i år också. Får vi se en repris på förra årets final. Inte mig emot, dock hoppas man ju då att motståndarlaget är i något så närt fungerande skick, till skillnad från förra året.

Slutspelet rullar på, men vi skriver här sista sidan i sagorna om Dackarna och Västervik 2009. PÅ återseende nästa år!

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>