Ryssland etablerar sig!

lördags avgjordes den första semifinalen i Lag-VM i Vojens. De flesta, inklusive jagsjälv, hade tippat antingen Danmark eller Sverige som segrare och Ryssland som trea. Tjeckien var det egentligen ingen som hade några speciellt höga förväntningar på, och detta var det enda tipset som skulle visa sig stämma. Visst visste vi att Ryssland hade ett par duktiga förare, men få trodde att de hade kapacitet att vinna hela evenemanget. Jag tänkte lite kort gå igenom mina tankar och funderingar angående de fyra lagen som körde den här kvällen.

Rysslands insats tycker jag verkligen bevisar att om bara laget kommer igång bra och får en god stämning i laget så kan alla dess förare höja sig ordentligt. Även om det var den numera etablerade Emil Sayfutdinov som tog mest poäng var det ryska laget mycket jämna på en hög nivå. Den ryska förare som tog minst poäng var Gizatullin och han tog ändå nio poäng. Jag tror att den ryska framgången kan ses som en kombination av att alla deras förare visade på högre klass än vad som förväntades, men också att de var lite av en underdog. Varken danskarna eller svenskarna höll speciellt bra koll på dem, och eftersom många av de ryska förarna sällan kör mot de andra förarna i de andra lagen så var det inte många som visste hur man skulle gå till väga för att få stopp på dem. Ryssarna har redan skrällt genom att direktkvalificera sig och jag tror inte vi ska räkna bort dem från prispallen även i finalen. De har visat att de kan köra på samma nivå som de lag de flesta trodde skulle göra upp om guldet, så jag tror att underskatta dem igen vore ett grovt misstag. Oavsett hur det går dock tycker jag det är kul att Ryssland verkligen har börjat etablera sig som speedwaynation.

Sveriges insats var minst sagt en blandad påse. Och ena sidan körde en del förare mycket fint, men å andra sidan lämnade laget som helhet en hel del att önska. Andreas Jonsson visade prov på mycket god form och levererade bättre än han gjort tidigare år denna turnering. Fredrik Lindgren var inte fullt så stark som förra året men gjorde en helt okej insats ändå, Jonas Davidsson likaså. David Ruud körde inte direkt lysande men gjorde ändå så bra ifrån sig som man kunnat hoppas, framför allt då han av många ses som lagets svagaste kort. Antonio Lindbäck är dock lite av ett mysterium. Somliga heat kör han helt lysande, men andra kör han renat av bedrövligt. Han kränger och rycker genom kurvorna och saknar nästan helt och hållet fart. Jag tycker denna instabilitet gör honom till ett lite riskabelt kort och kanske inte en given förare i truppen. Och andra sidan kan han som sagt blixtra till och köra skitfint, och eftersom den svenska lagledningen bestämt sig för att inte göra några ändringar inför torsdagen så får vi hoppas att Leszno är en sådan bana där han kan ha en riktigt bra kväll. Det kommer behövas, för oavsett hur det går ikväll så kommer race-offen bli ofantligt tuff, då man kommer få möta Danmark och antingen Australien eller Polen (eller bägge två).

Danmark stod dock för kvällens underprestation. Visst, man saknade både Hans Andersen och efter ett tag Nicki Pedersen, men faktum kvarstår att det egentligen bara var två förare i den danska truppen som levererade. Kenneth Bjerre hade den perfekta kvällen och lyckades ta hela sex heatsegrar, vilket gav Danmark smått otroliga 21 poäng då Bjerre vann ett heat som joker. Med det faktum att danskarna tog totalt 47 poäng i åtanke så blir det tydligt vilken vikt Bjerres insats hade. Nicolai Klindt har inte kört speciellt bra så här långt inpå säsongen, men under de senaste veckorna tycks han ha hittat tillbaka. I lördags resulterade detta i nio poäng, ett helt godkänt resultat med tanke på att Klindt inte är en speciellt erfaren förare. En som däremot är en mycket erfaren förare är Bjarne Pedersen. Han brukar ses som en av de starkaste pelarna i det danska laget, men inte den här gången. Fyra poäng är helt enkelt för lite för en förare som Bjarne. Han tycks inte direkt haft någon medvind den senaste tiden, men jag tror vi alla hade väntat oss åtminstone uppåt åtta-nio poäng från en förare som trots allt varit med i GP-serien under många år. Bjarne verkar vara en schyst kille och jag önskar honom ingen olycka, men han måste prestera bättre än så här om Danmark vill ha en chans att behålla sitt guld. Även Niels-Kristian Iversen gjorde en mäkta blek figur. Sex poäng kan inte ses som mer än en besvikelse från en kille som trotts allt kom fyra i ett GP för inte alls länge sedan. Vad som hänt med dessa två danskar är något av en gåta, men vad vi kan konstatera är att det kommer krävas mer om man vill ta sig upp på podiet, dessutom kommer man inte kunna ställa in skorna i race-offen heller, så danskarna måste verkligen spotta upp sig. Det är tal om att man ska ändra laguppställningen inför torsdagen. Jag är själv lite tveksam till vilka man skulle byta ut mot vem. Jag tror de har det förarmaterial som krävs, de ska bara få det att fungera också.

Vad kan man säga om Tjeckien? Ingen hade direkt några förväntningar på dem och inga sådana infriades heller. ”Drymlarna” körde inte oväntat bäst i laget men Lukas på fem poäng och Ales på fyra. Resten hade totalt tre poäng sinsemellan. De var egentligen osynliga genom hela matchen och lämnade inget större avtryck. Mer finns egentligen inte att kommentera.

Om ni vill se kvällens semifinal i Peterborough finns det möjligenhet att göra detta trots att SVT inte sänder tävlingen. På samma sida som ni kan se polska ligamatcher (http://soccer-live.pl/transmisje.php?id=motorsport) kan man ikväll se även den andra semifinalen. Troligen kommer man kunna se både på danska, engelska och polska, så det är bara att välja det som passar bäst.

P.S. OHT fortsätter imorgon, ber om ursäkt för det uppehåll som varit.

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>