Bydgoszcz is back!

Olof är tyvärr förhindrad att skriva något om GP-tävlingen imorgon. Därför träder modern in som ersättare. Håll tillgodo!

Senast vi såg en GP-tävling från Bydgoszcz var i oktober 2010. Som jag kommer ihåg det, var det en ganska avslagen tillställning. Tomasz Gollob hade redan tagit hem sin VM-titel i föregående tävling i Terenzano. Dessutom hade karl´n lyckats bryta fotleden när han lekte på motocrossbanan mellan de två avslutande GP-tävlingarna. Han gjorde ett enda heroiskt heat i Bydgoczsz och vann i spektakulär stil, för hemmapublikens skull, fullpumpad med smärtstillande och med en specialstövel på den frakturerade foten. Den kvällen blev det naturligtvis ingen mer allvarlig körning för Gollob – jag kommer ihåg hans gråvita ansikte i depån. Hampel och Crump hade vunnit SM-guld med Vetlanda veckan innan och var fullständigt dränerade på energi, de orkade knappt ta sig runt banan. Det enda glädjeämnet för kvällen var väl att Andreas Jonsson lyckades vinna tävlingen.

Men som sagt, nu är Bydgoszcz, Polens verkliga speedwaymecka, tillbaka på GP-banan igen. Nu arrangerar man den andra av 12 tävlingar 2013 och att komma med några kvalificerade tips om hur det går känns i det närmaste omöjligt. Årets säsong har p g a den långdragna vintern börjat mycket trevande. Man har fått skjuta upp ligastarterna både i England och i Polen. Detta innebär naturligtvis att förarna hittills har kört förhållandevis få tävlingar. De som inte kör i England har i de flesta fall bara ett ligamöte i Polen bakom sig sedan GP-tävlingen i Auckland för fyra veckor sedan. Mina spekulationer är alltså inget annat än, just det, spekulationer…

Man skulle kunna tycka att de förare som kör ligaspeedway i England i detta läge har en klar fördel, eftersom de har flera tävlingar under bältet inför GP i Bydgoszcz. Jag tycker dock att det har visat sig under senare år, att goda resultat i England inte alls är en garanti för att man kör bra i GP. Fredrik Lindgren sa häromveckan på den officiella GP-sidan att engelsk ligakörning och GP-tävlingar är två helt olika sporter. Jag kunde inte hålla med mer. Dels håller den engelska högstaligan inte så hög kvalitet som den svenska och den polska. Dels är de engelska banorna oftast både korta och trånga, vilket medför att förarna inte får chans att utveckla sin egentliga körteknik ordentligt. I år tillkommer också det faktum att banorna p g a vädret ofta har varit i uselt skick.

Regerande världsmästare Chris Holder verkar inte riktigt ha fått snurr på årets säsong. Han har skött sig OK både i England och i Polen, men inte mer än OK. Tror inte att han kommer att vinna imorgon, men till semi bör han ta sig.

Nicki Pedersen är alltid farlig. Låter som en klyscha, men en sann klyscha. Han tog massor av poäng i sin enda polenmatch. Han lär ha tränat som en galning, framför allt på starter, och  är vrålhungrig, förstås. Nicki är impopulär i Polen, vilket brukar sporra honom extra. Emot honom talar hans bristande tekniska skicklighet. Han kan komma tillkorta på den stora och breda banan i Bydgoszcz om han inte tar starterna och drar redan i första kurvan.

Greg Hancock har också kört helt OK so far. Kan gå hur långt som helst om bara viljan finns. Går antagligen till semi. Men frågan är om han orkar hålla fokus ända in i final. Jag tror inte riktigt det.

Och så Tomasz Gollob, då! Jag sticker inte under stol med att jag är en jättefan av denne mästerartist. Han är född och uppväxt i Bydgoszcz, både som människa och speedwayförare. Där vill han vinna och det har han goda chanser att göra imorgon. Det krävs fokus och vilja, dock. Tekniken har han ju.

Emil Sajfutdinov är en rasande skicklig speedwayförare och han har faktiskt blivit ännu bättre och balanserad de senaste åren. Emil har kört för Bydgoszcz i Ekstraliga i många år, men har inför årets säsong flyttat till Czestochowa. Han har alla chanser att köra jättebra imorgon, har alla förutsättningar. Dock har jag börjat misstänka att den söte lille ryssen framför allt är en lagförare. Han lyfter sig till fantastiska höjder när han kör för ett kollektiv, t ex missade han bara en poäng i förra helgens ligamöte i Polen. Har kapacitet att gå till final.

Antonio Lindbäcks alias skulle kunna vara Herr Upp-och-Ner. Han kan vara antingen fågel eller fisk. Anton är en av få som har gjort två ekstraligamöten i Polen i år. Hur det gick? En dålig tävling och en bra, förstås! Det som talar för Lindbäck är att det var den senaste tävlingen som gick bra. Nog ska han väl ändå kunna ta sig till semifinal imorgon?!

Fredrik Lindgren är som alltid stabil i den engelska ligaspeedwayen. I Polen i söndags gick det däremot riktigt dåligt för Fredrik. Han känns inte stabil nog ännu för bra GP-resultat.

Andreas Jonsson klagar som vanligt på sina motorer och säger sig ligga lågt inför morgondagens GP. Jaha?!

Den sympatiske slovaken Martin Vaculik klarade sig bra i sitt första polska ligamöte i år. Varför känner jag mig tveksam inför hans GP-kapacitet? Tja, det gick inte bra alls i Auckland. Vidare är Vaculik ännu ung och stadd i utveckling. Då brukar det gynna formen att tävla mycket och det har han inte haft chans till ännu i år. Tror att det tar lite tid innan Martin kommer igång.

Jaroslaw Hampel verkar vara i superform. Dels vann han första GP-tävlingen i Auckland, dels körde han fullt i Polen i söndags för sin nya klubb Zielona Gora. Jarek verkar vara i en av sina magnifika formtoppar som han har ibland. Då kör han som i trans och tar full poäng hela tiden. Hoppas nu att han kan hålla huvudet kallt inför den krävande hemmapubliken i Bydgoszcz. Då blir det pallen.

Krzysztof  Kasprzak är möjligen lite för liten för GP-skorna, säger många. Och jag håller nog med. Men samtidigt vill jag höja ett varningens finger just när en GP-tävling går i Polen. KK är en bra förare och han vill väldigt gärna visa sig på styva linan inför hemmapubliken. Om han skärper sig kan han slinka in i semi.

Matej Zagar har kört riktigt bra både i England och i Polen hittills i år. Liksom Kasprzak är han kanske lite för ojämn för att lyckas bra i GP under en hel säsong. Men han har kapacitet. Även han kan kravla sig in i semifinal om han kör bra och har lite tur.

Niels Kristian Iversen har ju äntligen fått ut sin fulla kapacitet i och med 2012 års framgångar. Därför var det lite illavarslande att det gick så dåligt i den första GP-tävlingen i Auckland. Har den blyge dansken för stor respekt för GP? Så tror en del och möjligen kan det vara så. NKI körde alldeles utmärkt i sitt enda ligamöte i Polen. Hoppas att han lyckas bättre i GP när den första chocken har lagt sig. Jag tror för övrigt att även Iversen är en förare som kommer bättre till sin rätt i lagsammanhang.

Tai Woffinden har börjat säsongen i England på ett magnifikt sätt. Har också kört riktigt bra i sina två polska ekstraligamatcher. I Auckland gick Tai till semi, vilket överraskade mig. Vet att han har jobbat oerhört hårt i vinter, både med fysisk träning och med att lägga om kosten. Nu är han definitivt mogen för att vara permanent GP-förare. Har absolut chans på semifinal imorgon.

Darcy Ward är något av ett under av talang! Ingen speciellt originell åsikt, men icke desto mindre måste det sägas. Nu har han ett skadat ledband i vänster tumme, men det verkar inte hindra honom. Han har chansen att visa upp hela sin underbara körteknik på den rymliga banan i Bydgoszcz, hoppas att det blir så. Ward borde gå till final, men tycker själv att han ännu är lite för oerfaren för att lyckas i alla GP-situationer.

Krzysztof Buczkowski är tillfälligt wild card i morgondagens GP-tävling. Han är en mycket habil förare som skötte sig utmärkt när han fick chansen i lag-VM förra året. Dessutom kör han för Bydgoszcz i Ekstraliga och kan naturligtvis banan utan och innan. Buczkowski ska inte på något sätt underskattas, men det skulle förvåna mig om han har något med toppstriden i tävlingen att göra. Men jag har ju haft fel förr, så varför inte imorgon också?!

Även om Olof är tillfälligt ur funktion fortsätter vi naturligtvis tippningstävlingen. Alla som vill är välkomna att lämna sin tippning i kommentarsfältet nedan. Ju fler som tippar desto roligare. Det hela går alltså ut på att tippa vilka 8 förare som går till semifinal. Av dessa 8 förare väljer man sedan även ut de 4 förare som tippas gå till final. Imorgon eftermiddag lägger vi upp ett blogginlägg där vi redovisar de tippningar vi då fått in. Det går för övrigt att lämna tippningar fram till kl 19.05 imorgon.

2 comments to Bydgoszcz is back!

  • Mathias

    Mathias: Hampel (F), Gollob (F), Kasprzak (F), Hancock (F), Holder, Ward, N.Pedersen, Jonsson

  • Ingrid

    Tippning för i afton!

    Hampel (F), Gollob (F), Sayfutdinov (F), Holder, Ward (F), Hancock, Kasprzak, Pedersen

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>