En ny GP-säsong hägrar (Inför säsongen 2013 och Auckland) – del 2

På tolfte plats hittar vi Matej Zagar som efter fem års frånvarande nu gör återintåg på GP-scenen. Så här i efterhand kan man nästan chockas lite över hur fort han kom och gick förra gången. Han var helt lysande under 2006 och slutade på 7:e plats för att sedan sänka sig i kvalitet överlag och dra på sig massa skador året därpå för att då sluta på 14:e plats och inte ens komma upp i åtta poäng i någon av tävlingarna. Sedan dess har han matat på, inte minst i Polen, men har egentligen aldrig gjort något större väsen ifrån sig. Han har gjort inhopp som wildcard i ett par GP-tävlingar där han gjort hyfsat ifrån sig, men man fick aldrig känslan av att han var speciellt nära en heltidscomeback. Och nu är han här igen, troligen mer taggad än någonsin att hitta tillbaka till glansdagarna. Ska jag vara helt ärlig tror jag dock han kan få det svårt att hävda sig. Då menar jag inget totalfiasko, Zagar är på en högre nivå än nederlagstippade förare varit förr om åren, men mot ett så pass starkt startfält som vi ser i år krävs det inte att vara över snittet, du måste vara avsevärt över snittet och det är jag inte säker på att Zagar är. Kommer han ha svårt att ta sig till en semifinal? Absolut inte. Kommer han stå på pallen efter någon tävling? Troligen. Kommer han klara topp åtta? Inte säkert.

Krysztof Kasprzak gör även han comeback, denna gång på nummer elva på ryggen. Sist han var med gick det sådär och när han drattade ur serien var det många som var överens om att om han vill bli relevant i GP-serien igen krävs en höjning. En höjning som fakstiskt sedan kom. Kasprzak har fortfarande kraftiga toppar och bottnar (bara att se på hans två inhopp under förra årets serie för att få en bild av det) men hans högsta nivå har utan tvivel höjts sedan 2009. Dock tror jag att det just är hans ”upp och ner”:ande som kan bli ett problem för honom under årets serie. Som vi sett under tidigare år håller det inte att vara ojämn om man vill ha något med toppen att göra, och jag misstänker att så kommer även vara fallet gällande bara topp åtta i år. Leigh Adams sa en gång att ”you win world championships on your off nights”, något jag vill hävda stammer alldeles förträffligt, och jag är orolig för att Kasprzak kan ha en eller två “off nights” för många för att hänga med helt i svängarna. Och andra sidan har jag haft fel många gånger förr, så det är möjligt att han gör en Hampel och kommer tillbaka till serien och fladdrar upp i topp direkt och stannar där.

På plats 10 hittar vi också just Jarek Hampel. Jag tänker inte sticka under stol med att Hampel är min favoritförare både i och utanför GP-serien. Just därför sved det extra mycket när han förra året missade nästan halva säsongen och sedan aldrig riktigt kom igång igen (utom på Vetlandas bana, där gick han som aldrig förr!). Av den anledningen hoppas jag innerligen att han får vara hel den här säsongen och att han kan komma tillbaka till den nivå vi är vana att se honom på, för det är verkligen få förare som är så underhållande att se som honom. Hampel ger intrycket av att vara en tänkande och beräknande man, något man får hoppas har format hans förberedelser inför årets säsong, för om han börjar där han slutade förra året kan det bli riktigt tufft för honom att komma igen. Jag tror dock att han är mäkta revanchsugen, att falla från tredje till tionde plats i startnumren kan nog vara som raketbränsle för en riktig tävlingsmänniska, inte minst för någon som på ett så metodiskt sätt söker perfektion som Hampel. Kort och gott: jag hoppas han kommer tillbaka som det han en gång var.

Niondeplatsen innehavs av en av förra årets största sensationer, Martin Vaculik. Om det kom något gott ur Hampels skada så var det att Vaculik fick träda in i serien, för han demonstrerade direkt vad han kan åstadkomma. Det är inte många som kan skryta med att de vann sitt första GP, men Vaculik kan nu räkna sig till denna extremt angenäma klubb. Efter det fortsatte han att leverera och även om det inte blev någon mer pallplats lyckades han ändå kassera in mer poäng än flera av de ordinarie förarna. Verkar dock som om det gick lite väl fort då han tydligen fick stressrelaterade hälsoproblem efter ett par omgångar, men trots detta går det inte att förneka att han på ett väldigt slående sätt visade att han förtjänar en plats i årets serie. Nu måste han dock bevisa att det inte bara var ett blixtnedslag av briljans som ledde honom hit och att han kan hålla ångan uppe en hel säsong. Klarar han det kan han gå hur långt som helst. Realistiskt tror jag inte det blir någon medalj den här gången, men jag utesluter inte en plats för honom i topp fem, för detta är ytterligare en i raden av sanslöst begåvade förare. Ett något svalare huvud och stabilare hälsa kommer vara A och O, men här finns det potential i otroliga mängder.

Nu ger vi oss in i topp åtta, eller i alla fall enligt årets räkning. Hade inte Jason Crump dragit sig ur serien tror jag det funnits risk att Andreas Jonsson inte skulle varit med i årets serie. Nu gjorde jag ingen prisutdelning förra året, men hade jag gjort det hade Jonsson utan tvivel varit min största GP-flopp. Man har tidigare kunnat se att Jonsson haft svårt att följa upp en bra säsong, men det här var något alldeles extra. Den form som sköt upp honom till ett silver 2011 var som bortblåst och kvar fanns medelmåttlighet och irrelevans. Han satt nu på den post Kenneth Bjerre prenumererat på under ett par år: bra nog att hålla sig nära gränsen till topp åtta, men aldrig bra nog för att stå ut på ett eller annat sätt. Tydligen har han bland annat gjort sig av med Carl Blomfeldt inför i år, vilket jag skulle säga är en gamble och en halv. Hoppas då innerligen att han har något riktigt bra att ersätta honom med. Om Jonsson ska följa sitt tidigare mönster kommer han ha en kanonsäsong 2013, men jag är något skeptisk. Ibland får man känslan av att Andreas står och stampar på samma ställe och inte riktigt vet hur han ska utveckla sig själv eller sitt team, nu mer än någonsin. Att han har enorm kapacitet har vi sett, men vill han ha något med toppen att göra i år måste han ta till allt han har, för efter förra årets beiga framträdande har han oerhört mycket att bevisa.

De sista sju förarna behandlas imorgon!

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>