En ny GP-säsong hägrar (Inför säsongen 2013 och Auckland)

Inför den här säsongen var jag osäker på om jag skulle skriva något överhuvudtaget bortom tippningsligan. Vintern hade varit lång, seg och mörk, jag var trött efter terminen som gått och jag kände att jag inte riktigt kunde få upp någon ånga gällande att skriva om speedway.

Men sedan började det hända grejer! Förarna började twittra om det som komma skulle, de olika ligalagen stod klara och ett och annat resultat började dimpa in. Sakta men säkert började pirret man känner inför varje säsong göra sig påmint, och nu sitter jag här och skriver igen! Årets första GP-tävling är inte ens en vecka bort, så det är hög tid att spekulera lite! Eftersom det är svårt att göra något stickprov på de olika förarnas form tänker jag att vi kan snacka lite om startfältet i sig och vad de eventuellt kan uppnå under säsongen som komma skall!

Låt mig först och främst säga att detta troligen är det på pappret starkaste startfältet vi sett på väldigt många år. Även år som man i efterhand minns som riktiga kanonår har haft en eller två förare som man redan på förhand visste inte skulle ha något med toppstriden att göra. I år vill jag hävda att lägsta nivån ligger avsevärt högre, inte minst jämfört med ifjol då vi såg den ena föraren efter den andra glida in på räkmacka efter räkmacka och många av dessa hade i ärlighetens namn inget i GP att göra. Detta var givetvis en följd av den fullkomligt pantade regeln man införde i polska ligan att lagen bara fick ha en GP-förare (som tacksamt nog slopats inför i år), men man kan inte säga annat än att startfältet blev bra jävla nedvattnat. Inte i år. Jag skulle nästan sträcka mig så långt som att säga att alla förare har kapacitet att nå topp åtta, även om några har lite bättre chanser än andra.

Om vi börjar på nummer 15 hittar vi ingen mindre än Dracy Ward, ett av de mest frustrerande speedwayundren i mannaminne. Ward är begåvad bortom ord och har redan visat att han kan bli en av de största genom alla tider. Han tycks dock ha två jättehinder att komma över först: sin totala brist på konsekvenstänkande och romantiserande av vad en speedwayförare bör och inte bör ägna sig åt. Under den relativt korta tid som Ward varit i rampljuset har han varit i mer blåsväder än vissa förare hinner med på en hel karriär. Bara under det senaste året har han stått anklagad för våldtäkt, hamnat i slagsmål och nu senast åkt dit för att ha kört motorcykel drogpåverkad. Att allt detta händer en och samma kille är ingen slump, och jag misstänker att de överlag är ett uttryck för en ung kille som har svårt att hantera den roll han väldigt fort kastats in i. Dock är det en oroväckande trend, och för stunden är jag inte säker på om Ward är omgiven av människor som kan få honom på ett mindre destruktivt spår, inte minst då Niel Middleditch (Pooles lagledare) avfärdat många av de saker Ward gjort som ”sånt som ungdomar gör” och dessutom var med ute på pubben när Ward åkte på stryk. Dessutom är jag inte helt övertygad om att Ward ens förstår vilka följder hans beteende kan få. Det svar han släppte gällande den drogpåverkade åkturen var inte mycket mer än ett ”det var ju första gången”-försvar, och även det ställer jag mig skeptisk till. Kort och gott, Darcy behöver någon som (i avsaknad på ett bättre uttryck) kan hålla honom i handen tills han är mogen nog att hantera sitt liv på ett ansvarsfullt sätt, något jag är övertygad skulle hjälpa hans karriär, hälsa och image. Ah, just ja, hans körning och chanser: Största begåvningen vi sett på länge, kan lätt ta medalj om han inte fuckar upp kungligt någonstans längs vägen.

Nummer 14 innehavs 2013 av Tai Woffinden, som gör en välkommen comeback efter en mindre lyckad insats 2010. Jag tillhör de som menar att det var fel läge att stoppa in honom då. Han var fortfarande väldigt ung, hans far hade nyligen gått bort och han var inte utvecklad nog i sin körning för att hänga med resten av packet. Den här gången har han helt andra förutsättningar och framför allt så är han så mycket bättre än han var 2010. Det är uppfriskande att se att man valt att ge Tai en chans istället för att envisas med att hutta in Chris Harris så han får skämma ut sig både på banan och i pressen år efter år. Vem vet, kanske kan Tai bevisa att britterna faktiskt har någon som kan hålla jämna steg med de allra bästa. De gångerna man såg Tai i internationella sammanhang förra året var han mycket imponerande, inte minst i lag-VM, så jag tror verkligen att om han kan hålla fokus och humör uppe så har han en god chans att knipa en topp åtta-placering. Kanske inte finns så stor chans till medalj, men man kan inte säga annat än att han är britternas bästa chans att ge sig in i världseliten igen.

På plats 13 hittar vi den förare som många menar var världens bästa förare under förra året: Niels Kristian Iversen. Här kan vi snacka om den totalförvandling alla förare drömmer om. Från att ha varit en kapabel men i slutändan ganska medioker förare gjorde Iversen några drastiska men väluttänkta förändringar som gjorde honom till den högst snittande föraren i Sverige, sjunde höst snittande i Polen, fjärde högst snittande i England och lagkaptenen som ledde Danmark till sitt första lag-VMguld sedan 2008. Här är det bara för mig att plocka fram såsen och kalasa på min hatt eftersom jag för ett par år sedan bestämt sa att Iversen är en typisk sådan förare som är duktig men aldrig kommer ha med världstoppen att göra. Så fel man kan ha, och så glad man kan vara över att man hade det! Av de förarna som kvalade in via GP-challenge tror jag Iversen är den som har allra störst chans att verkligen göra ett avtryck på årets serie. Håller han samma klass som förra säsongen kommer han utan problem kunna säkra sin första topp tre-placering i ett GP. Vill det sig riktigt väl kan han också knipa en medalj i slutändan och således bli den andra dansken på 2010-talet att lyckas med denna bedrift.

Fortsättning följer imorgon!

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>