Åter dags för flaggskeppstävlingen!

Dags ännu en gång för GP-cirkusen att bege sig till Wales och The Millenium Stadium för tolfte gången! Till skillnad från tidigare år har vi fortfarande en förhållandevis jämn tabell, inte minst i toppen, så låt oss spekulera lite inför morgondagens spektakel.

Så här dags brukar en tydlig guldfavorit ha seglat upp i toppen av tabellen, den förare alla försöker komma ikapp men vars försprång bara blir större och större och efter ett tag blir konkurenternas chanser mer teoretiska än faktiska. Så är inte fallet i år. Visst Greg Hancock har hållit första platsen ett tag nu, men att säga att han drar ifrån vore en överdrift. Både Nicki Pedersen och Jason Crump har redigt häng på honom och detta inför banor vi sett både Nicki och Jason göra riktigt bar ifrån sig. Detta gäller även Cardiff där Crump fortfarande kan kalla sig kung. Han har tagit fem av de elva tävlingar som körts här och även om hans form är lite upp och ner i nuläget skulle jag ändå säga att han mycket väl kan gå och roffa åt sig en sjätte vinst. Greg vann förvisso här förra året, detta dock från ett extremt fördelaktigt spår (mer om det senare). Dock kan man inte säga annat än att det var en välförtjänt seger, men med tanke på detta samt att Nicki och Jason båda säkerligen är sugna på att knipa sitt fjärde guld (plus att de överlag gått bra på denna bana förr om åren) är det uppdukat för en tremannaduell utan dess like!

Den stora nyheten för dagen är givetvis att serien drabbats av ytterligare ett avbräck i form av Kenneth Bjerres skada. Hans ben ska enligt uppgift vara brutet på hela tre ställen, så troligen får vi inte se honom mer på banan överhuvudtaget i år. Jag gör ingen hemlighet av att Bjerre inte är en förare som ligger mig speciellt varmt om hjärtat, framförallt i år då han varit fullkomligt irrelevant på banan och bettet sig oproportionerligt överlägsen i intervjuer. Trots det kan man inte säga annat än att det som hände honom är väldigt tragiskt, det finns ingen förare man önskar ska göra sig illa. Hans och Jarek Hampels skada innebär också att vi fortsätter en pågående trend när det kommer till Cardiff – uteblivna ordinarie förare. 2010 var Emil Sayfutdinov skadad, förra året hade Artem Laguta inte fixat visum och i år har vi hela två förare sargade med skador. Detta öppnar förvisso upp ytterligare för Martin Vaculik som nu verkar få köra alla resterande GP-tävlingar. Kör han som han gjort hittills kan han mycket väl göra en Hans Andersen a la 2006 när han blev sexa i sammandraget efter att ha kört hälften av tävlingarna. Det bli Kasprzak som ersätter Bjerre och jag skulle inte säga att det är något nedköp. Bjerre har inte bidragit ett skit till GP-serien i år, så ska bli intressant att se vad Kasprzak kan åstadkomma. Förväntar mig inga stordåd, men en och annan poäng ska han nog kunna skrapa ihop.

På tal om brist på stordåd; Chris Harris. Denne lille herre har nästan lyckats överträffa sig själv i sitt gnällande och jakt på ursäkter i år. Han gick i veckan ut och sa att folk anklagar honom för att skylla för mycket på sina maskiner, vilket han motbevisade genom att i samma mening skylla på sina maskiner. Bravo. Han har också sagt att han inte vill göra som Hampel och spendera ett par år utanför GP-serien och sedan komma tillbaka, han vill vara med hela tiden, även om han skämmer ut sig gång på och ständigt påminner oss alla om att han egentligen inte håller måttet för att vara med i GP. Han verkar också ha missat att anledningen till att Hampel blivit så bra som han är är till stor del en följd av att han åkte ur serien. Han tvingades tänka om, förbättra sig, hitta en riktning som dels passade honom och dels lät honom växa som förare. Med andra ord hjälpte en ofrivillig paus från GP Hampel att inse att om han ska kunna komma tillbaka måste arbeta hårt för det. Allt detta verkar Harris fullkomligt ha missat, så han fortsätter sin jakt på framgång och relevans. Kanske att han kan nå semi imorgon, men mer än så tror jag inte det blir. Samma sak gäller Scott Nicholls, som trots att han varit i något bättre form i år troligen som mest kan hoppas på en semi.

Den enda i startfältet jag skulle säga som på allvar har något att bevisa är Tomasz Gollob. I princip alla andra förare har kört efter ungefär den kapacitet man kan vant sig vid. Gollob och andra sidan blir mer och mer doldis för varje tävling som går. Visst, han knep ett brons i Kroatien, men annars har han inte gjort mycket väsen ifrån sig på ett bra tag nu, i alla fall för en förhållandevis nyligen krönt världsmästare. Cardiff har aldrig varit en lyckosam bana för honom, men om det är någon gång han måste få det att funka så är det nu. Något guld lär det inte bli i år, och vill han ens ha chans på en medalj måste det börja hända saker. En som inte har mycket att bevisa men som också måste lägga på ett kol är Fredrik Lindgren. Han har haft en hyfsad säsong ännu så länge, men folket bakom honom jobbar sig framåt, och det fort. Både Jonsson och Lindbäck är inom 15 poängs räckhåll så om Freddie vill hålla sig kvar i topp åtta har inte råd med fler sumptävlingar.

Jag nämnde banan tidigare och måste säga att den förra året var för bedrövlig. Att stå på röd var mer eller mindre en dödsdom då det inte vanns ett enda heat därifrån. Den stod också för tio sistaplatser och nio tredjeplatser. Ingen som stod på röd tvång gånger i grundomgången tog sig till semi. Gul bana hade och andra sidan tio segrar och sju andra platser (med andra ord nästan exakt den raka motsatsen). Jag sa tidigare att Gregs seger här förra året var helt välförtjänt, men man kan inte säga annat än att han var väldigt gynnad av att ha gul bana i finalen. En så stor skillnad får det bara inte vara, varken åt det ena eller andra hållet och absolut inte åt bägge, och jag hoppas sannerligen att man är lite mera noga med prepareringen i år.

Vi har haft sju olika vinnare på åtta tävlingar ännu så länge, och då har ändå inte förare som Gollob eller Jonsson vunnit en runda än. Chansen finns att vi får ytterligare en unik vinnare imorgon, vilket ju verkligen skulle vara helt fantastiskt! Och även om jag varit något cynisk i detta inlägg ser jag jättemycket fram emot morgondagens tävling. GP är ju ändå alltid GP! ^^ Jag återkommer imorgon med ett tippningsinlägg i vanlig ordning. På återseende då!

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>