Speedwayen lever – och Perssons också!

Ojojoj, nu har det varit stiltje här på bloggen under nästan ett halvår. Om någon till äventyrs besökt sidan och undrat var vi blivit av, kan jag lugna er. Alla Perssons lever och har hälsan, men vi har inte hunnit/velat/orkat hålla igång bloggandet under årets mörka tid. För det är verkligen en mörk tid. Inte bara för att vintern i sig är mörk och kall, utan för att det är så dött på speedwayfronten.

Fast nu börjar det ju så smått veva igång igen. Ja, inte bara börjar, förresten. Många individuella ”förtävlingar” och träningstävlingar  för serielag har ju redan körts i både Polen och England. GP-förarnas cyklar och annan materiel har skeppats till Nya Zeeland för helgens inledande GP-tävling i Auckland. Det börjar kännas att ljuset, värmen och livet återvänder. På alla sätt och vis. Även här på bloggen, hoppas jag.

Det ska verkligen bli kul när GP-cirkusen drar igång. Första tävlingen körs ju som sagt redan nu natt mellan fredag och lördag. Av logistiska skäl får vi ju sedan vänta en hel månad på nästa GP, då i Leszno i slutet av april. Känns lite jobbigt att det blir så lång paus där, men Nya Zeeland ligger ju inte nästgårds precis. Hoppas att årets GP-säsong blir bra. GP 2011 var lite tråkigt, tyckte jag. Visst var det jätteroligt för Greg Hancock att han fick sin efterlängtade andra titel, ingen skugga må falla över honom och han körde fantastiskt hela året. Och Andreas Jonssons makalösa marsch upp genom tabellen under hösten var ju också en riktigt minnesvärd prestation. Men eftersom 2010 var något alldeles i hästväg ur GP-synpunkt, blev 2011 något av en antiklimax, i alla fall för mig. 2010 bjöd på så otroligt bra speedway. Om jag inte minns fel var det sju olika vinnare på de elva tävlingarna. Det var alltså väldigt jämnt och dessutom jämnt på en riktigt hög nivå. Förutsättningarna för det var naturligtvis ett väldigt jämnt och bra startfält. Men GP-maskinen tog också ett extra lyckoskutt i glädjen över att ha blivit av med Ole Olsens tråkpreparerade, alldeles för hala banor. Tack, Tony Olsson, för att du konsekvent låter de lokala banpreparerarna sköta de permanenta banorna!

2012 års startfält i GP är ojämnare än på länge. Detta på grund av den nya polska regeln att varje klubb i Ekstraliga bara får kontraktera en enda GP-förare. Det här är naturligtvis helt förödande för GP-standarden i det stora hela. Man kan spekulera över orsakerna till bestämmelsen och det kommer att tas upp i kommande inlägg här på bloggen. Men faktum kvarstår – det är inte de 15 bästa förarna i världen som tävlar i GP i år. Som jag ser det är det egentligen bara förarna i 2011 års topp8 som verkligen är av högsta klass, dvs Hancock, Jonsson, Hampel, Crump, Gollob, Sajfutdinov, Holder och Bjerre.

De övriga sju är tre danskar, tre svenskar och så Harris. Antonio Lindbäck och Bjarne Pedersen har kört till sig sina platser fair and square i GP Challenge. Inget att säga om det, även om jag tror att de kan få svårt att hävda sig mot toppen. Antonio har förutsättningarna och han kan säkert blixtra till någon gång, riktigt bra blir han om han kan erövra den där åtråvärda jämnheten. Fredrik Lindgren och Nicki Pedersen har fått personliga wild cards efter att ha kommit alldeles utanför topp8. Både Fredrik och Nicki kan göra bra tävlingar ibland, men jag tror inte på topp8 för någon av dem. Chris Harris har fått sitt vildkort för att han är britt. Han har kapacitet, men det fick vi sannerligen inte se mycket av förra året. Harris får lyfta sig i håret för att bli topp8 2012. Lyfta sig i håret får också de återstående två, Hans Andersen och Peter Ljung, göra för att ha en chans att blanda sig i den verkliga leken. Ingen av de två var något första- eller ens andrahandsalternativ för GP-bossarna. De bägge fick sina platser endast för att en handfull mer kompetenta förare valde att avstå GP. Andersen har mycket talang och kapacitet, det har vi sett förut, men han har kört fast de senaste åren, även om man tar hänsyn till otur med skador. Han måste tänka om rejält om han ska ha med övre GP-halvan att göra, inte bara mala på i det gamla vanliga. Tyvärr tror jag inte att det kommer att hända. Och vad ska man säga om Peter Ljung?! Han säger att han går in förutsättningslöst i GP och det är nog bra. I svärmors husorgan Vetlanda-Posten fanns häromdagen en stor artikel med Ljung, där han bl a tyckte att alla i GP-fältet har samma chanser. Vidare berättade han att han inte har ändrat på något till den här säsongen. Han sa att speedway egentligen är ganska enkelt – man vill ha hyfsat snabba cyklar, men allt annat omkring ”är det blaha att lägga ner tid på”. Konstigt att inte Peter redan är i världstoppen, säger jag.

God tur i Auckland på lördag! Snart är vi igång med 2012 år efterlängtade speedwaysäsong. Och fler inlägg om allt möjligt kommer på Speedways.

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>