Förarnas säkerhet

Härligt att speedwaysäsongen äntligen börjar rulla igång med träningsmatcher, träningsläger och engelska ligan. Som redan skrivits här på vår blogg så kan vissa tendenser till god form hos många förare redan skönjas. Det jag nu hoppas slippa få läsa/höra om eller se är förare som skadas allvarligt. Det finns inget som kan förstöra en fin speedwayupplevelse så totalt som otäcka vurpor.
Från och med i år har man ju beslutat att svenska elitseriearenor ska vara försedda med luftstaket. Helt riktigt och nödvändiga, om än dyra, investeringar för klubbarna. Jag känner inte till vilka bestämmelser som gäller i Polen och England. Kanske någon som vet? Med tanke på den press som förarana utsätts för, inte minst i Polen, så hoppas jag att säkerhetstänket ligger långt framme även där.

Nu är det ju tyvärr inte bara i de högsta serierna som det sker olyckor utan även i de lägre divisionerna. Det är förmodligen orealistiskt att kräva luftstaket även av mindre klubbar så därför måste även andra säkerhetshöjande åtgärder sättas in både här och på elitbanorna.

En given säkerhetsaspekt är banornas beskaffenhet. Välpreparerade banor är a och o med tanke på förarnas säkerhet. Detta gäller självfallet även i GP-serien, speciellt då tävlingar avgörs på ickepermanenta banor. När vi förra året satt och såg den ena kraschen efter den andra på Ullevi så var det faktiskt inte kul med speedway (se Ingrids tidigare inlägg). Riktigt otäckt var det. Förarna, fullpumpade med adrenalin ger ju allt i täta närkamper och gör ibland våghalsiga omkörningar. Jag vill tro att ingen medvetet går in för att skada någon annan. Detta inte minst med tanke på att förarna som är motståndare den ena dagen är lagkamrater i andra konstellationer någon dag senare. Detta upplägg bör ju medföra att eventuella konflikter och osämja förarna emellan hålls på en minimal nivå.
Dock är det nog tyvärr oundvikligt att olyckor kommer att ske. Hastigheterna och snabba händelser under ett heat ställer oerhört höga krav på total koncentration hos förarna. En tanke som jag har och som jag hört framföras från annat håll någon enstaka gång är att minska styrkan i motorerna. De 500 kubikcentimeter man nu har i cylindervolym skulle kunna reduceras, vilket ju skulle ge en lägre motorstyrka och lägre hastigheter. Jag tror inte det skulle bli sämre eller mindre spännande tävlingar för det. Kanske skulle det i stället gynna körteknik och skicklighet ännu mer. Smarta, kreativa förare skulle kunna dra nytta av lägre motorstyrka. Det vore mycket intressant att ta del av andras synpunkter kring denna tanke.
Avslutningsvis hoppas jag innerligt att inga matcher ska behöva avgöras och inga karriärer avslutas i en ambulans i ilfart på väg till akuten.
Safety first, please!!

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>