Ett par saker jag tänkt på efter de senaste Canal+-sändningarna

Under de senaste veckorna har det hållits ett antal diskussioner i Canal+ speedwaystudio. Efter att ha lyssnat på det som sagts får jag säga att det dykt upp ett antal frågetecken kring resonemangen som förts samt lite generella funderingar, och jag skulle lite kort vilja ta upp dem. Jag väntar mig givetvis inget sorts svar, men tycker ändå det kan vara värt att ta upp dessa frågor ändå (om inte annat för att ventilera lite).

1. Av det vi hört sägas om ett par förare (närmare bestämt Piotr Protasiewicz och Grigorij Laguta) så räknas det som ”ful körning” om man svänger höger eller vänster på en raka, går in tight i en kurva samt hålla ett tätt innerspår när man går ur den, går långt ut mot planket på en raka och försöker stänga de som kommer bakifrån. Min fråga är då vad som räknas som okej körning. Vidare undrar jag hur man kan uppmana till aggressivitet och ”jävlaranama” om allt det jag tidigare nämnt inte är koscher. Tycker givetvis inte man ska tillåta farlig körning, absolut inte. Det som får mig att fråga detta är framförallt för att jag tycker man sett andra förare göra alla dessa manövrar utan att någon klagat över det.

2. Med det jag nyss sagt angående vad som räknas som farlig/ful körning enligt somliga i åtanke, hur kan man då hylla vissa förare för att de är fighters, vågar gå in och ta risker samt prisa dem för deras tuffhet då denna tuffhet allt som oftast tycks innehålla många av de element man menade var farlig körning när man pratade om PePe och Laguta?

3. Om nu dessa förare blir anklagade för ful/farlig körning, hur kommer det sig då att man inte nämner exempelvis Fredrik Lindgren, som under första halvan av säsongen körde extremt tufft och vid åtminstone två tillfällen i GP-sammanhang rätt upp och ner kört omkull folk (Bjerre i Göteborg och Sayfutdinov i Cardiff)?

4. Hur okej är det att låta lagledare mer eller mindre smutskasta förare i de andra lagen, ofta med (i bästa fall) tvivelaktiga motiveringar? Det jag spontant tänker på då är Piraternas Stefan Andersson då han anklagade Protasiewicz för att vara en av de fulaste förarna på banan (utan någon närmare förklaring) och att han fick ”låtsasres” (vad det nu är och vad det skulle tjäna till). I tisdags hade vi även Anders Fröjd som anklagade Laguta för det som nämndes i fråga ett, även om han fick erkänna att han kanske inte hade gjort något av detta i incidenten som triggade det nu omtalade depåbråket.

5. Hur acceptabelt är det av ett helt lag, inklusive lagledare att göra allt i sin makt för att försöka ”sätta dit” en förare i motståndarlaget även om det egentligen inte finns några grunder för det? Jag tänker då på Hammarby i tisdags, framförallt när Magnus Zetterström gick till telefonen för att hävda att Laguta hade kört fult och borde straffas på ett eller annat sätt (uttrycket ”idiot” användes men kommer inte ihåg om det var riktat mot domaren eller Laguta). Sedan när han intervjuades sa han att just det här var kanske inte så farligt.

6. Är det okej att Canal+ experter ger råd till vissa förare under pågående tävling? Tänker då på när Per Jonsson gav Simon Gustafsson tips på hur han skulle komma iväg från start bättre när han intervjuades mitt under matchen mellan Lejonen och Indianerna.

7. När man diskuterar hur vissa förare kör, hur okej är det då att dra med en hel hög andra förare ner över kammen bara för att de kommer från ett visst land? Detta är vad som hände (som Annika tidigare skrivit om) när man pratade just om PePe, då Mats Olsson sa att han kunde räkna upp 15 andra polacker som körde likadant. Inte förare i största allmänhet, utan just polacker. Observera också att inte ett enda exempel sedan gavs.

8. På samma spår och diskussion, hur relevant är det att ta upp hur Tomasz Gollob körde för 23 år sedan när man pratar om hur en annan förare kör i dagsläget (något Per Jonsson gjorde efter incidenten med Protasiewicz)?

9. Varför fortsätter man att romantisera kring England och dess speedway? Vid ett antal tillfällen har både Olsson och Jonsson hållit England som något sorts föredöme när det kommer till hur man ska lägga upp ett antal olika aspekter av sporten. I kontrast har åtminstone Jonsson uttryckt sin skepsis till att titta på andra länder för inspiration, inte minst då Polen. Personligen finner jag detta fascinerande, då Polen den senaste tiden pumpat ut förare av absolut världsklass. De har haft en individuell världsmästare och tagit åtminstone en medalj i GP-sammanhang sedan 2008 och de har tagit fyra lag-VM guld, varav tre har tagits i rak följd. England har och andra sidan inte tagit en enda medalj i GP-sammanhang sedan 2000, har aldrig vunnit Lag-VM (man tog ett silver 2004 och ett brons 2006), har i skrivande stund bara en förare i GP (som ligger på 12:e plats med tre omgångar kvar) samt att man bara har en handfull förare som kan hävda sig i de utländska ligorna. Givetvis menar jag inte med detta att man ska svälja allt som görs i Polen helt, jag undrar bara varför man ser till England som något sorts föredöme.

Som jag sa, jag väntar mig verkligen inga svar av något slag på detta, men kände ändå att det skulle kännas bra att få ge uttryck för några av de funderingar som uppstått under veckorna som gått.

1 comment to Ett par saker jag tänkt på efter de senaste Canal+-sändningarna

  • Speedway

    Jag håller med dej till fullo Olof. Speciellt under punkt 5. där du nämner vad Zetterström sa i direktsändning om Laguta, efter att han hängt på luren till domaren. Då uttalade han sej för att Laguta var en galen ute på banan.
    Då är frågan om man verkligen är galen bara för att man kör bra och vill vinna?
    Zorro sjönk verkligen i mina ögon som föredömme, då han vid livé intervjun som skedde lite senare, sa att det inte var någpt fel på Lagutas körning.
    Varför hade han då yttrat galning i ett tidigare skede, när han personligen inte hade sett vad som skett, då han hade fullt upp att själv hålla sej på banan i samma heat?
    Var det då så Zorro inte vågade säga i direktsändning att Laguta var galning ute på banan, utan vågade endast yttra detta då han inte trodde att någon hörde honom.
    Påminner inte detta om när Björn Rosengren yttrade att Norge var den sista Sovjetstaten, när han trodde ingen hörde honom?
    Jag betackar mej för sådana slätstrukna, fega och lögnaktiga förare som inte vågar stå för det de säger ena stunden, för att i nästa stund helt har rätt ändrat sej.

    Sen punkt 9, tycker jag det är konstigt att slå ned på Polen och polska förare. Polen är ledande i världen inom speedway. De är lagvärldsmästare, de har även världsmästaren i speedway, de har de största och fräschaste arenorna, de har störst publik, de har de bästa förarna. Betänker man att de bor 30 miljoner i Polen och över 60 miljoner i England, då borde England kunna prestera lika många bra förare, ha lika mycket publik och lika fräscha arenor som Polen. Tyvärr så har de inte detta! Det är bara att inse att Polen ligger hästlängder före England och likadant Sverige. Danmark ska vi inte tala om. Snart går Ryssland förbi både England, Danmark och Sverige vad gäller speedwaysporten. Då kommer vi bli både B och C-nationer inom speedway. Så det är nog bäst att prata snällt om Polen och troligen om Ryssland och ryska förare. Nyligen blev Ryssland U-21 världsmästare och med Ukraina på silverplats.

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>