Tyvärr något av en följetong: Den homogena gruppen ”polska förare”

Jaha, då var det dags igen. Inte för att det är kul eller intressant utan för att bägaren har blivit full igen. Faktum är att det känns pinsamt att än en gång behöva bli arg på svepande uttalanden om ”polska förare.” Vad de gör och inte gör. Att de inte är individer på samma sätt som svenska, danska, brittiska eller amerikanska förare utan ofta omnämns som en homogen grupp.

Varje tisdagskväll så här års är en högtidskväll för oss speedwayälskare när Canal+ kör igång sin direktsändning från en elitseriematch. Den positiva känslan i det perssonska hushållet får sig tyvärr ofta en törn av de s k expertkommentatorerna Per Jonsson och Mats Olsson. Dessa herrar bär med sig många åsikter om ”polska förare”, åsikter som de inte skäms för att ge grundligt uttryck för.

Jonsson tycks bära på ett verkligt agg mot allt polskt, med den skarpaste udden riktad mot Tomasz Gollob. Med tanke på Jonssons eget levnadsöde och det faktum att Gollob enligt relativt samstämmiga uppgifter uppträdde som en riktig svinpäls i sin tidiga karriär, kan man ha viss förståelse för bitterheten. Men frågan är hur lämpligt det är att Per Jonsson vecka efter vecka får bre ut sig i Canal+ med de här känslorna. Det känns inte särskilt konstruktivt. Definitivt inte för oss tittare och antagligen inte för Per själv heller.

Nu i tisdags (26/7) var det Piotr ”Pepe” Protasiewicz som var inkörsporten till generaliserandet. I en krasch med landsmannen Przemyslaw Pawlicki hävdades att Pepe ”svängt vänster på rakan”. Mats Olsson kommentar till detta var ordagrant: ”Protasiewicz är inte den ende polske föraren som beter sig på det viset. Jag kan räkna upp 15 polacker som åker både vänster och höger på raksträckorna.” Vi på Speedways tar inte ställning i den aktuella incidenten mellan Pepe och Pawlicki. Vad vi däremot undrar är: 1) Vilka är de 15 polska förarna och var och när har de svängt på ett otillbörligt  sätt på rakorna? 2) Är det här att ändra spår på raksträckorna något som enbart polacker gör sig skyldiga till? Och hur kommer det sig, i så fall?

Vi har varit nördintresserade av speedway under en relativt kort tid och har inte de allra mest djupgående kunskaperna om ”vett och etikett” på speedwaybanan. Men vår ringa erfarenhet är att det är ganska allmänt förekommande att byta spår på rakorna. Och hur skiljer man på ”ful körning” och ”blockering”? Nog måste väl en speedwayförare ha rätt att försöka stänga någon som kommer bakifrån? För det kan väl inte vara så att ett visst körsätt får en etikett om det tillämpas av en polsk förare och en helt annan etikett om det utförs av en förare av annan nationalitet, t ex svensk?!

4 comments to Tyvärr något av en följetong: Den homogena gruppen ”polska förare”

  • [...] med inläggen, men ska göra så gott jag kan. Till dess vill jag dirigera er till min kära mors inlägg om några kommentarer som fällts den senaste veckan. Värt att tänka över om inte annat. På [...]

  • Janne

    Per Jonsson är väl sur för att det var på en polsk bana som han blev skadad och invalidiserad. Dock tenderar ”dessa gubbar” som råkat ut för någonting när de var yngre, bli gamla sura gubbar när de blir äldre. Kanske detta är en förklaring till varför han drar alla polska förare över en kam, som oseriösa, felsvängande och icke tänkande förare. Sen är det nog också så att man klagar ganska mycket på ett land som producerar många bra förare, när det egna landet har svårt att få fram riktigt bra förare för tillfället och jag vet att han tycker att det är inflation i polska förare i Sverige.
    Personligen tycker jag det är bra med förare från andra länder, för normalt sporrar det inhemska förare att förbättre sej.

  • Annika

    Du verkar vara inne på samma linje som vi, Janne! Tack för kommentaren.

  • [...] ner över kammen bara för att de kommer från ett visst land? Detta är vad som hände (som Annika tidigare skrivit om) när man pratade just om PePe, då Mats Olsson sa att han kunde räkna upp 15 andra polacker som [...]

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>