Inför GP 2011, del 4

Med GP-premiären mindre än två veckor borta tar vi steget in i topp åtta med våra spekulationer.

Andreas Jonsson

Andreas Jonssons säsong har diskuterats om och om igen, både av oss och av andra, och an skulle helt enkelt kunna sammanfatta det hela med att den var något av ett fiasko. Inför kommande säsong ska Andreas ha anlitat en ny motortrimmare som även jobbat med den legendariske Tony Rickardsson. SVT:s kommentatorer skrev på GP-bloggen att detta är nog det som Andreas behöver för att kunna vara med och slåss om medaljer. Själv säger jag ”En sak i taget”! Först och främst måste Andreas bevisa att han är bra nog för att kunna ta sig tillbaka in i topp åtta, och jag är inte helt såld på att en ny motortrimmare automatiskt kommer ta honom dit. Vi har tidigare snackat om hur Andreas nästan aggressivt avfärdat alla förslag om att det kanske finns mer att jobba med än kroppen och motorerna, och så länge denna inställning består tycker jag inte vi ska ta någon topp åtta placering för givet. Hans Andersen gjorde misstaget att utgå ifrån att hans misslyckade 2009 var en engångsföreteelse, och se hur det gick. Jag tror i och för sig att Andreas har kapacitet att ta sig in i topp åtta igen, absolut, men liksom för Fredrik Lindgren så behövs det tas ytterligare ett steg. Kvalitetsribban i GP-serien har höjts och av vad jag såg förra året är jag inte övertygad om att Andreas riktigt hänger med. Topp åtta-kapaciteten finns som sagt, men några medaljer tror jag inte det blir fråga om, inte med det motståndet som bjuds i år.

Andreas Jonssons meriter på Speedways 2011

  • GP: Kvällens ”Rauk”( x2), Kvällens uppstudsare, Kvällens besvikelse, Kvällens flopp( x4), Kvällens sten (x2), Kvällens ”Kom igen!”, Kvällens insats, Kvällens tabellförlorare (x3)
  • Årets: Årets svenska flopp, Årets mest oväntade bottenplacering, Årets tröttaste ursäkt

  • Chris Holder

    Även om Chris Holders GP-debut inte blev fullt så spektakulär som exempelvis Emil Sayfutdinovs kan man inte säga annat än att det hela var en stor succé. Han lyckades inte bara ta sig in i topp åtta, men han vann även den massiva tävlingen i Cardiff. Chris visade på en körskicklighet och en teknik som skulle få många andra förare att bli gröna i ansiktet av avundsjuka, och han höll huvudet kallt nog för att etablera sig som en av de absolut vassaste inom sporten. Eller ja, nästan i alla fall. Under i princip hela året stoltserade Holder med att han var ung och stark, att han tog det ”chill” inför många tävlingar osv. Detta nådde någon sorts peak under race-offen Lag-VM, då han stolt sa att laget (utom Watt möjligtvis) är unga grabbar som inte har någon speciell tid som de går i säng på och att de är uppe och har kul hela natten (sen gick det ju som det gick också). Av vad jag har förstått gäller även denna mentalitet i månt och mycket i England, där Holder minst sagt är en populär karaktär. Mot slutet av året tycktes detta levande ha satt sitt avtryck. Holders resultat började falla i kvalitet och han började prata om hur trött och sliten han kände sig, detta trots att hans arbetsbörda inte var större än exempelvis Lindgren, Andersen och Harris, och ingen av dessa klagade speciellt högt. Med tanke på att GP-säsongen 2011 tycks bli ännu hårdare än 2010 så finns det verkligen inte utrymme för att höfta en tävling här och där, vill man vara med i topp åtta kommer det troligen krävas totalfokus inför varje tävling. Således skulle jag säga att Holder troligen skulle behöva trappa ner på festandet ett snäpp, framförallt eftersom han bara tog sig vidare till årets serie med en poäng. Går han in för det tror jag absolut han kan klara sig, men frågan är hur villig han är att justera sin livsstil till fördel för sin karriär. Kör han precis samma stil som ifjol skulle jag nog säga att han inte sitter speciellt stabilt i sammandraget.

    Chris Holders meriter på Speedways 2010

  • GP: Kvällens ”Rauk”, Kvällens ”Close but no cigarr!”, Kvällens besvikelse, Kvällens flopp, Kvällens slarv, Kvällens tabellvinnare

  • Kenneth Bjerre

    Inledningsvis såg det ut som om Kenneth Bjerre skulle göra ordentliga framsteg under 2010. Han hängde med bra i poängen och vann till och med en tävling. Dock hittade han aldrig riktigt tillbaka till formen han visade på Ullevi, och efter att ha lett tabellen efter både Göteborg och Prag hamnade han i slutändan på sjunde plats, alltså en placering bättre än 2010. Bjerre är för mig definitionen på en bra men ickespektakulär förare. Visst, han kör ganska fort, har ganska bra teknik, håller ganska hög nivå överlag och har allt om oftast åtminstone en 50-50-chans att ta sig till semi. Han sticker verkligen inte ut på något sätt så det är svårt att sätta fingret på vad hans bästa kvalitet är. Således är det också svårt att säga vad han kanske borde jobba på inför årets GP-upplaga. Uppenbarligen göra han någonting rätt eftersom han ändå ganska tryggt klarade topp åtta, men frågan är om han inte hänger lite löst inför 2011. Som sagt, han är verkligen en bra och balanserad förare, men grejen är det att han kommer möta förare som också de är bra och balanserade, men som också har en sak de gör bättre än alla andra. Liksom många andra förare tror jag Bjerre behöver ta ett steg framåt under årets säsong om han vill vara med och leka nästa år. Kapaciteten finns där, men ska han ha en chans i år har han inte råd med den ojämnhet han stundtals visade upp 2010.

    Kenneth Bjerres meriter på Speedways 2010

  • GP: Kvällens klippa, Kvällens uppstudsare (x2), Kvällens besvikelse, Kvällens flopp, Kvällens sten (x2), Kvällens tabellvinnare (x2), Kvällens tabellförlorare (x3)
  • Årets: Årets dansk
  • Del 5 kommer snarast möjligt. Vi ses!

    P.S Detta är det 300:e inlägget på Speedways!

    Leave a Reply

     

     

     

    You can use these HTML tags

    <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>