Dramat över? Bra, då kan vi fortsätta som planerat

Det har nu gått en vecka sedan vi hörde något om den infernaliska debatten kring Polen och de nya ljuddämparna. I och med att inget nytt har sagts så antar jag att uppgifterna om att det hela löst sig stämmer och att de polska förarna kommer kunna köra i de utländska ligorna utan några större komplikationer. Jag vet inte hur ni känner, men personligen känner jag mig grymt lättad. Även om de polska förarna inte är oersättliga så kan man inte förneka att speedwaysäsongen hade varit bra mycket tristare utan dem. Nu kan man på allvar se fram emot starten av GP-serien och Elitserien. Ni som besöker Speedways lite då och då har kanske märkt att vissa inläggsserier bromsat in helt och hållet efter det att PZM gick ut med sitt meddelande om hur de tänkte hantera de nya dämparna. På grund av osäkerheten över vilka förare som faktiskt skulle delta i årets säsong kändes det inte riktigt bra att publicera några inlägg som hade med spekulation att göra då det skulle vara svårt att utvärdera resten av förarnas chanser om det hux flux skulle försvinna fyra gubbar, framförallt när tre av dessa är i topp fyra i världen. Nu när vi vet hur det kommer se ut kan jag således meddela att min serie med GP-spekulationer drar igång igen snarast möjligt!

Jag måste dock säga att hela den här cirkusen var en riktigt dum idé. Tycker det indikerar att det polska förbundet överskattat sin position inom speedwayvärlden. Som sagt, de polska förarna tillför extremt mycket, men det är inte så att resten av alla speedwaynationer står och faller med deras inblandning. Så det faktum att man hoppades/trodde att resten förbunden skulle vika ner sig i den här frågan tycker jag tyder på vad som nästan kan kallas hybris. Således blir det ännu mer patetiskt när man nu själv överger sin ursprungliga position. SVEMO gjorde en liknande grej förra året, men det här är snäppet värre, för där SVEMO hade stöd av dels andra förbund men också förare från hela världen hade PZM endast sig själva och en del av sina egna förare. Redan från början fick jag känslan av att detta inte kan vara något som alla förare är med på, och protesten som lämnades in för ett par dagar sedan stödjer den tesen. Det hela verkar ha varit en boarderline desperat handling med ett fåtal inflytelserika karaktärer i spetsen. Rune Holta hade en teori om att det var de som inte fått sina cyklar att funka ordentligt som mest satte sig på tvären mot den nya dämparen, och vem vet, det kanske är den enkla förklaringen.

Jag får också säga att detta har inte direkt gjort de polska förarna några tjänster när det kommer till framtida förhandlingar. Man var alltså dels villig att riva upp kontrakt man skrivit inför GP-serien, men ännu mer uppseendeväckande, alla internationella klubbkontrakt. Att man var villig att riskera dessa kontrakt har väldigt störande implikationer, och även om kontraktkulturen är annorlunda i Polen (enligt Holta i alla fall) så kan de inte vara så pass dumma att de tror att exempelvis de svenska klubbarna kommer glömma hela det här fiaskot inom någon snar framtid. Misstänker också att detta heller inte gjort mycket för att bättra på den allmänna opinionen om polska förare. Som vi diskuterat flera gånger förr så finns det redan ett visst förakt bland somliga, och jag tror att de kommer suga åt sig det som nu hänt som en svamp. Jag står fast vid det jag tidigare sagt i frågan, samt alla de gånger jag tagit Polen i försvar, men säger ändå att detta var extremt klantigt, onödigt och rent ut sagt dumt gjort av alla inblandade.

Hursomhelst känns det i alla fall skönt att veta att säsongen kommer bli (ungefär) det man hoppats på och att man nu på allvar kan se fram emot de två sista stora premiärerna som komma skall. Mina inlägg kommer som sagt att komma igång igen mycket snart. Jag kommer helt enkelt utgå ifrån att uppställningen för GP-serien och lagen i Elitserien kommer se ut som de gör i dagsläget, i alla fall tills (eller om) vi hör något nytt. På återseende!

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>