”Årets” del 3: På höga toppar och i logiklösa dalar

Vi plöjer vidare med de ack så försenade utmärkelserna för förare och andra speedwaypersonligheter som stod ut på ett eller annat sätt under 2010. Här kommer den tredje laddningen!

Årets mest väntade topplacering (GP): Tomasz Gollob

Det rådde verkligen inget tvivel om att Gollob var den klart starkaste GP föraren 2010, inte minst då han äntligen knep sin första världsmästartitel. Att han skulle vinna kom kanske som något av en överraskning för somliga, men jag tror få var speciellt förvånade över att han kom i topp tre. Gollob har haft en uppåtgående kurva under ett bra tag nu och han har gång på gång visat att han kan hamna i den absoluta toppen. 2010 blev det högsta steget, men jag tror att mer eller mindre alla som tippade en topp 3 2010 hade med Gollob.

Årets mest oväntade topplacering (GP): Chris Harris

Även om detta inte är någon topp fem-placering ens kan det kanske ses om lite uppseendeväckande att jag väljer Harris till den här utmärkelsen. Anledningen till att jag gör det dock är att Harris kom från absolut ingenstans och lyckades knipa en plats i topp åtta. Inför 2010 var det många som höjde på ögonbrynen till att Harris överhuvudtaget fick vara med I GP-serien. Sedan sin entré 2007 har han inte lyckats ta sig vidare till nästa år på egen kraft en enda gång och när en förare får sitt fjärde wildcard kan man börja undra huruvida han faktiskt hör hemma bland absoluta världseliten. Många, inklusive Harris själv, såg detta som hans sista chans att bevisa att han faktiskt hade GP-förarkvaliteter och var värd en plats till 2011. Detta var en chans han tog, med råge. Efter en ganska mild första halva fick Chris ordentlig fart på grejerna och lyckades till alla vår stora förvåning knipa en sjätteplats i sammandraget. Jag tror verkligen inte det var speciellt många som hade Harris i topp åtta inför årets säsong, framförallt inte efter hans 14:e plats 2009, men han bevisade att inte är färdig i sin utveckling än. Detta var verkligen ett ”mot alla odds”-scenario, och där för får Harris denna ut märkelse.

Årets mest ologiska resonemang: Fel att peta Antonio Lindbäck i SM-semifinalerna

Detta skulle komma att bli en av årets stora snackisar. Inför semifinalerna i SM-slutspelet valde Piraternas lagledare, Stefan Andersson, att ställa över Antonio Lindbäck. Detta väckte så klart stor uppståndelse. Varför det blev sådant hallabaloo kring detta förstod jag aldrig då Anderssons motivering till sitt beslut var fullkomligt logisk och godtagbar: Lindbäck var i usel form (sex poäng på elva heat under kvartsfinalserien) och när man kör semifinal måste man optimera laget så gott det går och i det här fallet innebar det att peta Antonio. Argumenten som användes mot detta beslut var, enligt mig, inget annat än absurda. Mats Olsson sa något i stil med att Antonio borde vara med i laget för att han kvalificerat sig till GP 2011 och om han är i god form och har ett bra team omkring sig kan han vara grymt bra. Nu är det ju så att en förare kan ha obegränsad potential, men om han är i en svacka, vilket Antonio sannerligen var, så tillför han inte speciellt mycket till ett lag. I ett sådant läge duger det inte att ha någon som kanske eller kanske inte kommer köra hyfsat, det är en risk som inte är värd att ta. Sedan hade han kvalificerat sig till GP. Jaha, och? Menar man då att Antonio ska vara med för att hans ego behöver masseras eller vad är grejen? GP-förarstatus är per definition inte en garanti för att man ska få vara med i ett lag. Nej som sagt, jag fattar verkligen inte varför folk tyckte det var fel att peta Lindbäck i det här läget. Och se vilket resultat ändringen fick; Balinski gick in och tog 13+2 poäng, mer än dubbelt så mycket som Lindbäck tog under kvartsfinalerna. Tycker det om något är en indikation på att Andersson fattade rätt beslut.

Jag är nu helt färdig med min uppsats så nu har jag lite mer fritid än tidigare. Jag siktar på att vara klar med dessa inlägg innan februari tar vid. Vi hörs snart igen!

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>