Årets polacker 2010

Då var det dags för den fjärde delen i 2010 års upplaga av ”Årets”. Ämnet för dagen är det land som 2010 bevisade för hela världen hur speedway borde både arrangeras och köras; Polen!

Årets hedersomnämnande: Jaroslaw Hampel

När det blev officiellt att Jarek Hampel var på väg tillbaka till GP-serien blev hela familjen Persson överlyckliga. Hampel är en förare av absolut högsta klass med en körstil som får speedway att se enkelt ut. Vad som dock oroade åtminstone mig var att Hampel trots sin höga klass inte skulle klara att hålla sig kvar i GP-serien, framförallt eftersom det på pappret var ett av de tuffaste startfälten på många år. Vad som skulle komma att ske kunde jag knappt ens ha fantiserat om. Hampel klev fram som en av de absolut bästa förarna i GP-serien, och således i hela världen vilket resulterade i att han tog sin första VM-medalj, ett silver. Av de tre förarna som slutade i topp tre så var Hampel den enda som var där sedan första början, då Gollob fick jobba sig upp och Crump föll ur efter två mindre bra tävlingar. Hampel var även en mycket viktig kugg i det maskineri som gav Polen ett guld i lag-VM, samt att han var en av de absoluta toppåkarna i båda sina klubblag; Vetlanda i Sverige och Leszno i Polen och det var väl ingen slump att dessa två lagen blev nationella mästare i sitt respektive land. Helt enkelt, Hampels 2010 var ljusår bättre än vad vi vågade hoppas på och han har nu officiellt etablerat sig som en av världens absolut bästa speedwayförare. Då kan man ju fråga sig varför han bara får hedersomnämnandet? Hans meriter är högre än någon förare som tidigare nämnts i denna inläggsserie, men ändå blir han inte året polack. Låt det stå som en indikator för hur bra de polska förarna har varit i år.

Årets polack: Tomasz Gollob

Aningen förutsägbart kanske, men vem kan förneka Gollobs storhet efter denna säsong? Folk har ofta sagt att Gollob har ett antal Akilleshälar; han gillar inte trånga banor, han klarar inte motgångar, banan måste vara preparerad på ett visst sätt, han slår av så fort det går dåligt, han gillar inte anlagda banor och han kan egentligen bara köra riktigt bra på polska banor. Alla dessa svagheter kunde man se under 2010, men inte en enda av dem hos Gollob. Han har briljerat på mer eller mindre varenda bana han kört på, inklusive små och anlagda banor och han har visat på en mental styrka som vissa andra förare bara kan drömma om. Han har helt enkelt varit förebilden för hur en speedwayförare ska sköta sig och sin organisation. Resultatet av allt detta blev att han kröntes till världsmästare 2010, Polens första på 37 år. Han körde även fantastiskt i lag-VM, detta trots att han blev lite mystiskt utesluten i sitt första heat i finaltävling (indikation om något att han klarar av motgångar) och ledde Polen till ett guld i lag-VM. I serierna gick det inte fullt så bra för lagen han körde i, men detta var definitivt inte Gollobs fel då han allt som oftast levererade på högsta nivå när det blev skarpt läge. Summa summarum är att 2010 var Tomasz Gollob den bästa speedwayföraren i världen och han bevisade gång på gång att det som tidigare kallats hans svagheter gjorts om till några av hans många styrkor. Ingen var bättre än Gollob förra året, och därför blir han årets polack.

Årets polack 2: Janusz Kolodziej

Åhå, oväntad vändning! Jag skiter i om detta fuckar upp logistiken; de insatser som Tomasz Gollob och Janusz Kolodziej stod för i år är så fantastiskt bra att de blir årets polack bägge två! Inför i årets säsong var Kolodziej mycket, mycket nära att lägga av med speedwayen helt och hållet. Efter lite övertalning bestämde han sig dock för att göra en ordentlig satsning och se hur långt han kunde gå. Mycket, mycket långt uppenbarligen. Från att ha gått från en medioker förare man hörde om lite då och då har han flugit fram som en av speedwayens starkaste stjärnor! Som indikation på hur stora steg framåt han tagit i år räcker det bara att titta på hans snitt. Ofta brukar man säga att en förare hade en riktigt bra säsong om han höjt sitt snitt med 1-2 poäng. Kolodziej har höjt sitt snitt med, håll i er… 5,19! Snacka om att blomma ut! Många har gjort misstaget att kalla honom för en ny lovande polsk junior, men Kolodziej är hela 26 år gammal, vilket gör hans explosionsliknande framsteg ännu mer uppseendeväckande. Uppenbarligen lönar det sig att våga pröva att göra saker lite annorlunda. Liksom Hampel har han tagit guld med både sitt polska och sitt svenska lag (Leszno och Vetlanda även här) men hans framgångar slutar inte där. Han fick två wildcards i GP-serien och han tog sig till final i bägge och kom trea en gång (alltså hade han lika många finaler som exempelvis Andreas Jonsson, Fredrik Lindgren och Hans Andersen), han hjälpte Polen till ett guld i lag-VM och han lyckades bli individuell polsk mästare! Enda tävlingen han ”misslyckades” i var faktiskt GP-kvalet där han precis missade en biljett till 2011 års GP serie. Detta visade sig dock inte vara något att hänga läpp över då han mot alla odds fick ett permanent wildcard! Så han gick alltså från en riktigt medioker doldis till att bli så bra att BSI var villiga att skippa den oskrivna regeln att ha med två britter i GP-serien för att göra plats åt honom. Det kallar jag en lyckad nysatsning! Det var omöjligt att avgöra vem av Kolodziej och Gollob som stått för den största insatsen under 2010, så de blir årets polack bägge två!

Årets polska flopp: Grzegorz Walasek

Liksom förra året var det svårt att hitta en polsk förare som gått på pumpen ordentligt då det inte finns någon som klart och tydligt kört under folks förväntningar. Och precis som förra året faller lotten på en före detta GP-förare som glidit in i skuggorna och blivit väldigt anonym. Walasek har definitivt inte haft någon usel säsong men den har inte varit speciellt bra heller. Omärkvärdig är ordet jag kulle använda för att beskriva hans säsong. Han körde hyfsat i ligorna, hans högsta nivå var väldigt hög men hans lägsta nivå var extremt låg. Han kunde tjura till ordentligt när det inte gick som han hoppats, vilket ledde till frustration hos både publiken men också lagledare. På den internationella scenen har han i princip varit icke-existerande. Han fick inte köra ett enda GP, han blev inte uttagen till polska landslaget och hans insats i GP-kvalet skulle generöst kunna beskrivas som ”ljummen”. Helt enkelt, Walasek har verkligen försvunnit ur ramljuset efter att ha stått i det under stora delar av fjolåret. Och visst, är du inte GP-förare är det definitivt svårare att bli sedd, men vi har sett gång på gång att det går att göra ett avtryck även om du inte tillhör den officiella världseliten. Walasek lyckades inte med detta överhuvudtaget, så därför blir han årets polska flopp.

Kom tillbaka hit till Speedways på söndag då tar en titt på det rike som hade ett oväntat bra år men som ändå bara har en GP-förare i startfältet nästa år; Storbritannien.

3 comments to Årets polacker 2010

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>