FIM/BSI gjorde det enda rätta!!!

Fantastiskt! Redan nu är det klart vilka fyra förare som får permanenta wildcards till 2011 års GP i speedway. De fyra lyckliga är Andreas Jonsson, Nicki Pedersen, Emil Sajfutdinov och Janusz Kolodziej. Glädjande nog har man den här gången frångått den tidigare mer eller mindre heliga principen med minst två brittiska förare i GP. Chris Harris blir den ende brittiske föraren i nästa års GP, och han kvalificerade sig själv genom en övertygande sjätteplats.

Precis de förare som jag hoppats på fick permanenta wildcards. Andreas Jonsson skärpte sig till max i årets sista GP-tävling, som han vann, och missade topp 8 med en ynka poäng. Andreas har på det hela inte alls övertygat i år, men hans seger i Bydgoszcz går ju inte att negligera. Han får alltså en ny chans, men jag tror att han måste sätta sig ner och tänka över en del saker inför 2011. Hittills har AJ avfärdat allt prat om mental träning med en fnysning. Där begår han antagligen ett stort misstag. Tre av världens absolut bästa förare 2010 - Gollob, Hampel och Kolodziej - tog avgörande steg inför den här säsongen genom att ta hjälp av psykologer. De förändrade även annat i sin organisation, men insåg också att de måste arbeta med sig själva för att förbättra sig som speedwayförare. Alla tre har också höjt sig betydligt i år, och nått sina bästa resultat någonsin. Kanske tycker Andreas att det känns ovant och obekvämt att tänka i sådana banor, men jag tror att det är ett måste om han ska optimera sina chanser i GP.

Nicki Pedersen är väl egentligen det svagaste vildkortet, men tre VM-titlar och en tiondeplats räcker ju långt. Han kan säkert kravla sig upp i topp 8 igen. Jag tror dock inte att Nicki kommer tillbaka upp i den absoluta toppen. Han måste i så fall förbättra sin körning högst betydligt. När han inte längre har sina fantastiska katapultstarter, syns det så tydligt att han inte har så mycket ytterligare teknik att  komma med. Nicki blir jättestressad när han hamnar i tät trafik, han är ingen skicklig omkörare och han blir väldigt skakig när han blir omkörd. De flesta förare i GP-serien är BÅDE skickliga starters och duktiga tekniker, och då står sig Nicki naturligtvis ganska slätt i konkurrensen.

Emil Sajfutdinov skall naturligtvis ha ett permanent wildcard till 2011. En förare som slutar trea efter sitt första GP-år 2009 och sedan är skadad mer eller mindre hela 2010 måste naturligtvis få en ny chans. Jag hoppas innerligt att denne lille begåvade raket kan komma tillbaka och köra på ett lite mindre våghalsigt sätt. Hoppas också att han inte ska ha sådan otur en gång till, som han hade när han i Målilla blev rammad av en, för ovanlighetens skull, våldsamt satsande Gollob. Sajfutdinov kör så vansinnigt kreativt och och intelligent. Jag vill att han ska få utvecklas till den fantastiske speedwayförare han har kapacitet att bli. Och jag vill att han ska få göra det utan att han eller någon annan blir alltför illa åtgången.

Vad jag tycker om Janusz Kolodziej vet väl alla som sett mina tidigare inlägg här på bloggen. Jag är så innerligt glad att man kände att det inte gick att gå förbi Kolodziej när han nu missade i GP Challenge. Han blir den fjärde ordinarie polacken i GP-serien, men uppenbarligen var han för bra för att ignorera. Han har gått fram som en slåttermaskin och vunnit det mesta han tagit sig an 2010, utom som sagt GP Challenge. Det blir hur kul som helst att se ”Lill-Janne” i GP 2011. Han kan slå vem som helst, och jag menar verkligen vem som helst!

En som kommer att bli mycket, mycket besviken över uteblivet wildcard är Hans Andersen. Han var ute och gnällde redan tidigare över att vissa, enligt Hans, ”sämre” förare hade hamnat i topp 8. Måste säga att jag är gruvligt besviken på Hasse, som verkligen bara har sig själv att skylla. OK, han har kämpat med sina brutna fingrar nu i slutet på säsongen. Men också dessförinnan körde han  mediokert i GP, och även i de nationella ligorna har det varit rena natta. Om Andreas Jonsson behöver fundera över organisationen av sitt speedwayande, så gäller detta nog i ännu större utsträckning för Hans Andersen. Hans har en påtaglig fallenhet för att köra speedway. Jag tror att han också är känslig, lite tjurig och rädd för förändringar. En Hasse som inser att mental träning är ett måste, kan bli hur bra som helst. En Hasse som står och stampar där han är nu, kommer aldrig tillbaka i GP-sammanhang.

Framöver kommer jag att skriva några inlägg där jag summerar och diskuterar kring 2010 års femton ordinarie GP-förare. Speedwayåret 2010 har varit helt fantastiskt på många sätt. GP har varit otroligt jämt, spännande och oförutsägbart. Mycket är redan sagt tidigare, men mycket återstår att säga.

3 comments to FIM/BSI gjorde det enda rätta!!!

  • Emma G-H

    Det var glädjande nyheter för flera favorit-gubbar på en annars ganska tråkig dag!
    Men jag undrar en sak, om det finns en Lill-Janne, finns det också en Stor-Janne? Vem är i så fall det?

  • Annika

    Hmm, det var nog en av de svåraste frågorna genom tiderna. Det KAN vara så att Janusz Kolodziej är så ovanligt liten att han bara måste få heta Lill-Janne, alltså helt av egen kraft. Det KAN också vara så att Jan Andersson som körde i Kaparna på 70- och 80-talen samt även i dåvarande VM-serien är Stor-Janne. Samme Stor-Janne som numer trimmar motorer med sådan framgång åt bl a Gollob, Hampel och nämnde Lill-Janne. Men vem vet? Någon annan som har någon teori?

  • Emma G-H

    Spännande… Det låter som att det går bra för både Lill-& Stor-Janne nuförtiden!

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>