Ja, vi behöver verkligen dessa polacker!!!

Ett tråkigt och ständigt återkommande tema i den svenska speedwaydebatten är klankandet på polacker. Oavsett om det handlar om förare eller domare är det ganska okontroversiellt att i svepande ordalag uttala sig om hur polacker är eller hur de fungerar och agerar. T ex finns en utbredd uppfattning om att ”alla” polska domare ”alltid” dömer till fördel för polska speedwayförare. En annan hos många  cementerad uppfattning är att ”alla” polska förare ”alltid” slår av om de ligger sist i ett heat. Motsvarande uttalanden om andra nationaliteter finns inte på kartan här. Eller brukar vi uttala oss likadant om danskar, svenskar, amerikaner eller engelsmän i det här sammanhanget? Mycket sällan, är mitt svar.

En hel del smutskastning sker under täckmanteln expertuttalanden av Per Jonsson och Mats Olsson i Canalplus-sändningarna från svenska elitseriematcher.  Per Jonsson tycker t ex att vi inte får bättre speedway i Sverige av att ta hit ”en massa polacker” och uppfostra dem till bra speedwayförare. Sagt av mannen som fortfarande dyrkas som ett helgon i Torun i Polen. Och som säkert dessutom själv fått en hel del speedwayuppfostran i Polen. Och så funkar det väl i speedwayvärlden överhuvudtaget, att förare lär sig mycket i de olika ligor de kör i. Det är ju en del av charmen med sporten, tycker jag, att man inte stänger in sig i sitt eget land och kör enbart med och emot ”de sina”. Mats Olsson har uttryckt liknande uppfattningar som Jonsson. En av hans käpphästar är också det här med att slå av i förtid. Hans uppfattning är att ”så gör polska förare”. Lustigt nog brukar det vara Gregorz Walasek som slår av när Mats O går igång. Och Walasek gör ju detta en hel del, men beror det på att han är polack? Gollob brukade ju också slå av ibland, men det var mer förr, numer brukar han köra hela vägen. För övrigt kan jag inte påminna mig att jag sett andra polska förare slå av i Elitserien.

Ibland, t ex i SVT:s GP-sändningar, dyker det upp diverse uppfattningar om polska speedwaydomare. Oftast handlar det om att polska domare favoriserar polska förare. Angående denna fråga, följ Speedways´ sommarprojekt där Olof har gått igenom alla domslut i individuella GP för åren 2007-2009.

Ovanstående skitprat är dock ett intet mot vad som igår uppenbarade sig på Magnus Sandbergs speedwayblogg (Aktuellspeedways officiella blogg). Titeln är ”Behöver vi verkligen dessa polacker”. Magnus tycker att de svenska speedwayklubbarna ska få chans att göra sig av med sina polska förare eftersom de är struliga och inte sköter sina åtaganden gentemot klubbarna. Upprinnelsen till det hela var att Gorzowförarna Gollob, Gapinski och Pawlicki uteblev från sina svenska matcher i tisdags. Sedan flöt det upp diverse andra saker som Magnus retar sig på. T ex att ”varenda polack” har tagit efter Gollobs oskick att slå av från jumboplats.

Gollob är en av mina absoluta favoritförare, och jag blev både förbannad och besviken på honom när han fejkade en armskada för att slippa köra för Västervik i tisdags. För att sedan köra fullt för Gorzow dagen efter. Fy f-n! Men beror hans oacceptabla beteende på att han är polack? Eller på att han är han som individ? I Elitserien finns för närvarande c:a 25 polsklicensierade aktiva förare. Uppför sig alla dessa så här? Naturligtvis inte! De flesta sköter naturligtvis sina jobb på ett bra sätt. Eftersom jag har anknytning till Vetlanda har jag haft lite extra koll på Jarek Hampel, som kör sin femte säsong för klubben. Han har bara uteblivit från match när han har varit skadad eller varit sjuk (influensa o d). Jarek ger alltid allt och tar ett jätteansvar för att laget ska fungera. Han är också polack. Är alla polacker som Hampel? Naturligtvis inte! Min gissning är att det bland polacker finns alla typer av individer, precis som bland t ex svenskar. Om förare, av vilken nationalitet det vara må, inte kommer till sina avtalade matcher är det ju kontraktsbrott, och sådant måste ju naturligtvis beivras. Men inte genom att slänga ut alla polska förare ur Elitserien!

Att slänga ut alla polska speedwayförare ur vårt seriesystem enbart p g a att de är just polacker är inget annat än etnisk diskriminering. För definition av uttrycket ”etnisk diskriminering” rekommenderas Nationalencyklopedin, Wikipedia eller FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Den här typen av strategi med att utesluta folk på ett eller annat sätt enbart baserat på deras ursprung har ju historiskt visat sig ödesdigert. Verkligen både läskigt och oväntat att hitta liknande resonemang i samband med speedway.

Jag kan inte låta bli att fundera lite på orsakerna till att en del av de här polackåsikterna är så utbredda. Familjen Persson har diskuterat en hel del runt frågan genom året. Tre orsaker utkristalliserar sig. 1) Gammalt tänk från kalla kriget hänger i. På den tiden såg vi i väst verkligen ner på öst. Allt var sämre i öst; det politiska systemet, de materiella prylarna och inte minst folk i allmänhet. Folk bakom järnridån var sämre klädda, mindre kultiverade och fattade inte vad som gällde och hur man uppförde sig. Och nu kommer de hit och vill ha jobb hos oss och ta del av ”vårt” välstånd. 2) Språk- och kulturförbistring. Polacker är dessutom ofta sämre på engelska än svenskar. 3) Ren och skär avundsjuka. Polen pumpar ut duktiga speedwayförare. Sverige får fram ett fåtal. Tanken dyker kanske upp att deras framgång bygger på att de tar något från oss,  ”uppfostran” av polska förare i svenska klubbar?

Sammanfattningsvis tycker jag att den typen av generellt skitprat om polacker är deprimerande. Herregud, det låter som en annan och mörkare tidsepok. Säkert uppstår ibland kulturkrockar när svenskar och polacker ska samarbeta. Bägge parter måste naturligtvis ge och ta för att det på sikt ska kunna fungera. Men vägen dit kan väl inte vara att vi ska isolera oss var och en på sitt håll? Det måste väl snarare vara att vi ökar och fördjupar kontakten för att få det att funka?!

12 comments to Ja, vi behöver verkligen dessa polacker!!!

  • Speedway

    Det är betydligt lättare och större chans att polska domare tar mutor och dömmer till sina egna polska förares fördel, eftersom det ligger i hela den östeuropeiska kulturen. Jag har sett detta på plats i bl.a. Ryssland, Ukraina med flera platser. Detta har varit en del av den tidigare kommunistiska kulturen och kutymen. Visserligen är denna på väg att ändras, men den ligger ännu mycket djupt rotad i den östeuropeiska själen och det är förståeligt, då den ekonomiska verkligeheten är helt annorlunda för gemene man och kvinna i f.d. östeuropa och fortfarande är så. Polen är väl det landet, tillsammans med de mer västliga östeurpeiska länder, som snabbast är på väg att lämna detta system, men det finns fortfarande kvar i hög grad.
    Sen att vi fostrar unga polska förare, det stämmer, men även att Polen fostrar många svenska unga förare, likväl att Danmark och England fostrar unga svenska förare. Så det är verkligen en klyscha.
    Att Per Jonsson var en bra förare och dyrkas som ett helgon i Torun, det är en sak, men å andra sidan är han inte en gudabenådad profet på speedway, även han kan ha fel i mångt och mycket. Vi får ha i ätanke att det sitter en hjärna i hans huvud, precis som i andra människors huvud. Ibland kommer det bra ifrån en hjärna och ibland kommer det dumma saker från en hjärna, men i mångt och mycket tror vi att det bara kommer kloka saker från Per Jonssons hjärna, men han är en vanlig människa på gott och ont och har åsikter som alla andra. Sen är det lätt att inte ifrågasätta en person, bara för att denne sitter i en rullstol och har varit en exemplarisk speedwayförare. Vi är helt enkelt rädda att ifrågasätta en handikappad människa.
    Sen vill jag inte kommentera Mats OLsson, eftersom det räcker bara att säga hans namn, så vet man vem han är och hur hans åsikter är. Personligen har jag aldrig tyckt att det kommit några bra därifrån. Han är en journalist och arbetar som en sådan.

    Jag kan konstatera att vi verkligen behöver dessa polska förare, eftersom annars skulle vi verkligen få B om inte en C-betonad elitserie. Samtidigt tror jag att de polska förarna hjälper till att hålla ned priserna på speedwayförare. Bra med konkurrens s.a.s.

  • Annikas inlägg är väldigt bra. Jag har som ledare jobbat med polska förare i 15 år. Erfarenheterna är med något undantag positiva när det gäller deras attityd till speedway. De är välutrustade, väl skolade (vi tar väl inet hit förare från Polen och ”skolar” dom – de är fullt flygfärdiga när de kommer! Det är därför de värvas…)och visar bra laganda om man så att säga släpper in dem. Är det nåt som är påtagligt om man har med Polen att göra, så är folks längtan efter att få ”vara med” i väst på lika villkor.
    Olsson är främst en bra ungdomsledare, men hans speedwaystrategi är ganska skral. Man kvoterar självklart inte in folk i någon sports högsta serie via vare sig ålder, kön eller hudfärg. Det enda som gäller är att man kan köra på elitniåvå.
    Man lär sig sådant i lägre serier. I Elitserien är läxan för de flesta u-21or hur man förlorar heat och det är inte ett dugg bra. Per Jonsson vet hur man gör en bana rund och håller upp farten, han var briljant på det. Han är en ypperlig kraft vad gäller banformer och åklinjer. Men han vet mycket litet om en hel del annat.
    Det är närmast rörande att höra honom och Mats snacka om dämparna. Totalt okunnigt och ängsligt dessutom (Mats är alltid oroligt för att ha fel ”uppåt”).
    Polska förare tillför massor och det är svårt att förstå att folk inte gläds åt att världseliten faktiskt kommer till Sverige i en enda sport. Ishockey och fotboll gör tvärtom; säljer sina talanger, lever på inkomsterna och importerar istället sämre spelare.
    Det är sorgesamt att v år seriespeedway sakta är på väg utför. Fortsätter den tendensen kommer vi snart att sakna alla ”polacker”. Det är också pinsamt att man aldrig intervjuar polska förare i TV trots att de kan bra engelska. Det vilar en bondlurksmentalitet över det antipolska babblet.

  • Erland

    Speedway påstår att Mats Olsson är journalist ja MO på Expressen är journalist men MO som bor nånstans i närheten av Avesta är bruksare alltså han jobbar på Avesta Jernverk eller Outokumpu Avesta Works som det så vackert heter nu för tiden, han är väl tjänsteman förmodar jag men han är likväl bruksare inte journalist

  • Erland

    Annars väldigt bra inlägg i debatten, en ann´har väl sagt att varför ta hit en massa polacker som tar ettor och nollor då är det bättre med svenskar som tar ettor och nollor

  • Speedway

    Om det är en annan Mats Olsson du menar Erland, vad fan vet han då om speedway? Ingenting med andra ord, har inte ens hört talas om karln.

  • Olof

    Den Mats Olsson Annika syftar till i sitt är en snubbe som en gång var förbundskapten för svenska landslaget i speedway, samt att han länge jobbade som tränare på ungdomsnivå. Nu i dessa dagar fungerar han som ”expert” i Canal+ under deras elitseriesändningar.

  • Dämpare

    Vad säger Per och Mats om dämparna?

  • Skälet till att inte ens KINGs nya dämpare funkar (den bästa f.n då den snor minst motoreffekt)är det totala stoppet i avgasflödet. En platta tvingar inströmmande avgaser ut i huset via små hål i ett perforerat rör. Det orsakar komprimering som värmer upp huset ruskigt och dessutom allt värre ju längre motorn går. Effekttappet under c:a 7000 varv blir dessutom större ju längre motorn går. Mindre kraft gör den allt känsligare för motstånd i form av banmaterial och allt hetare. Den som vet nåt om speedwaymotorer inser att en dämpare som ska klara nya bullerkravet antingen måste vara packad (och då är det upplagt för fusk alternativt nya kontroller)eller så måste huset vara större.
    Det är inga problem att förklara sånt. Ens i TV. Om man vet nåt. I annat fall kan man låta bli att spekulera om varför förare inte kör nu ”när dom ändå måste använda det här sen!”. Som om den sista dämparen vore uppfunnen…..

  • Dämpare

    Aha…tack för svar! Mats fattar alltså inte varför förarna protesterar eftersom dämparen ändå kommer införas?

  • Nja, programledaren fattar inte detta. Han frågar då Mats, som ju är expert. Hans svar är förvirrat, varpå frågan går vidare till Per, som inte vet vad han ska svara. Sammantaget skapas intrycket att speedwayförarna är bortskämda och fåniga (”de måste ju ändå åka på den här dämparen”, som progamledaren sammanfattade saken) och varför skulle det vara så svårt att fixa en dämpare. Det finns ju i alla andra mc-sporter, … Svårigheten är betydande och sådant ska experter veta. I annat fall är det bättre att säga att man inte kan den tekniska biten. I vart fall är det ärligt.
    Vi ska inte tala om deras dillande om behovet av flera juniorer i elit(!)lagen, ”så att de får chansen”. Att t ex investera minst två hundra tusen för att hänga med och sen ta 0-2 poäng. Sådant är verkligen utvecklande. Om man vill lära dem vad saker kostar. Samt hur man förlorar heat. I vilken annan idrott lär man sig i högsta serien?

  • Dämpare

    Ok nu är jag helt med! Tack! Håller med!

  • Hi blogger, i must say you have very interesting content here.

    Your page should go viral. You need initial traffic boost only.
    How to get it? Search for: Mertiso’s tips go
    viral

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>